Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 glas-skummisar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 2 glas-skummisar

Vad är det här?

Den håliga prylen har jag fått förklarad som att det skall vara en föregångare till oasis, dvs till blomarrangemang. Tycker att den ser ut som en cigarettsläckare att ställa i askfat dock, men den är lite för smal i hålen måhända.

Den lilla bägaren har två handtag som sticker ut, skall den sitta på något?
    Bifogade filer

Jag har sett olika namn på dessa ute på bl.a. Tradera. Där var det en som sålde det som pennställ.
    Min mor hade ett sådant som var lite högre och rundat. Det användes i blomvasen när man arrangerade blommor. Passar nog väldigt bra till tulpander Den andra grejen har jag ingen aning om.
    DG

Comment

Ja den med hålen är till blommorna, jag har en likadan,
      det är nog första halvan på 1900 talet, vet inte hur länge sådana funnits,
      din andra sak vet jag inget, såg hantagen lite dåligt!
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jag kan nästan förstå om de säljs under olika varianter eftersom det är svårt att tänka sig till vad de kan vara för slags pryl... men tulpaner kändes logiskt tjockleksmässigt. Tror jag har en liten variant som är rundad och högre med, liggande någonstans... Skall försöka ta bättre bild på den lilla prylen med grejjer på sidorna.

Comment

Man hade äve s.k. blomljus i stället. Höga smala ljus som ingick i blomarrangemanget.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Man hade äve s.k. blomljus i stället. Höga smala ljus som ingick i blomarrangemanget.
            Aha... nämen jag undrar om inte mormor hade sådana blomljus när jag var liten. Väldigt tunna långa/höga ljus?

Men vad hade man för kruka/vas? De flesta vaser jag har är för smala i toppen så man får inte ner en sådan där glasgrunka.

Comment

Min mormor använde sin "glasoasis" emellanåt. Tror att hon hade köpt den ungefär när hon gifte sig 1938. Hon hade den mest i tennvaser eller i större UE-krukor.

Comment

Working...
              X