Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lampa i glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lampa i glas

Ser att ni har gott om glasfolk här så jag passar på att ställa en fråga om en lampa som får mig att undra lite. Den oranga glaskupan "sitter inte riktigt" som hand i handske på ringen ovan. Skall jag anta att den är kompletterad senare eller kan det finnas lite ruckbar yta emellan?
    Bifogade filer

Kan nog mycket väl vara ersatt någon gång Både Flygsfors och särskilt Rosdala gjorde sådana här kupor

Comment

Stilmässigt ser den däremot ut som en "handske".
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

Comment

Hm, är det helt omöjligt att det är en fåglavik?

Comment

Det får Hirvi svara på Han kanske har gjort den
          DG

Comment

Vitsen med denna typ av lampa är att den skall efterlikna en fotogentaklampa. Din kupa är om jag ser rätt helt sluten. Den rätta kupan borde ha varit öppen i toppen. Allt talar för att kupan inte är orginal. Var kupan är tillverkad får någon annan försöka lista ut. Visst glapp mellan kupa och ring brukar det vara men om kupan är orginal så brukar det inte fela så mycket.

Comment

Tack för ditt svar. Ja, kupan är helt sluten, och det finns ett glapp som inte riktigt stämmer med ringen.

Comment

Ja det är som Ulferic säger, den skall vara öppen kupan,
                typ denna jag visar bild på.
                Fåglavik är det, början på -70 talet, jag har blåst flera storlekar på dessa,
                dom gjordes i flera färger, även den kupan som sitter på nu, som är till fel lampa, blommorna klistrades på och brändes i ugn.
                Hirvi
                Bifogade filer
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tack igen!!

Vet du något om vad kupan som felaktigt har hamnat på kan tillhöra för lampa istället? (jag antar att det är en lampkupa, och med lite tur har jag rätt delar till dem bägge istället...).
                  Last edited by Kökslampan; 2008-01-12, 14:22.

Comment

En lampkupsfråga till... har några "kalkonägg". Vad har de använts till för lampor?

Comment

Ja den kupan var nog till en, typ skrivbordslampa,
                      stod på tre fötter, får leta lite, tror det skall finnas någon här i huset.
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Kökslampan Visa inlägg
                        En lampkupsfråga till... har några "kalkonägg". Vad har de använts till för lampor?
                        Det krävs nog en bild på äggen!
                        Hirvi

Comment

Nu hittade jag inte några ägg i en hast här, men vet var jag har några stycken på bortaplan, så jag kan ta bild under morgondagen. Det är små vita kupor, undra om inte de är lite vågade i en kant, och ungefär på storlek med kalkonägg. De ligger i papper märkta "kalkonägg" så därav antar jag att de har hetat på det viset?

Men jag hittade lite askfat märkta volvo 343 som jag undrar om inte det också kan vara fåglavik?

Comment

Ursprungligen postat av Kökslampan Visa inlägg
                            Nu hittade jag inte några ägg i en hast här, men vet var jag har några stycken på bortaplan, så jag kan ta bild under morgondagen. Det är små vita kupor, undra om inte de är lite vågade i en kant, och ungefär på storlek med kalkonägg. De ligger i papper märkta "kalkonägg" så därav antar jag att de har hetat på det viset?

Men jag hittade lite askfat märkta volvo 343 som jag undrar om inte det också kan vara fåglavik?
                            Korpen är en predator på ägg, kanske han varit framme!
                            När kom Volvo 343 ut tro, det får nog bli en bid på askfatet!
                            Hirvi

Comment

Sågärna, här kommer en bild. Att jag gissar på fåglavik är för att de låg tillsammans med vasen (?) som också kommer här på bild.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X