Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny eller äldre ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ny eller äldre ?

22.5 cm hög. Som alla glada amatörfotografer vet; är årstiden usel för fotografering, detta är vad jag lyckades åstadkomma i naturligt ljus.
    Fann denna för en liten slant och köpte för nyfikenhetens skull. Den bekante mannen på loppisen menade att tekniken inte precis var ny men förekommit då och då. Jo jag visste detta. bl.a Bengt Edenfalk formgav bl.a vaser för Skruf med dessa påsnurrade slingor. Oftast var de mörkt rökfärgade. Minns inte riktigt men tror de namngavs som: Spinn el. liknande.
    Denna karaff har en färgton som starkt påminner om Berglunds Skansensglas.
    Råknäck i botten, små svarta stenar i glasmassan samt synbart driven hals. "Spinnet" ligger lite kors o tvärs, korsar bl.a hörnen i botten. Slitade på de partier som vidrört underlag. Kan ngn utifrån dessa usla bilder o beskrivning göra sig en uppfattning och... ja ni vet!! God Fortsättning förresten!
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Jag tycker du är en riktigt duktig fotograf Äjth!
    Ja på den flaskan har det varit fritt spinn, kan du inte följa tråden, som man ser i tidningar, och komma till ett rum eller vad det var, där man fäster glaset först, blir det lite grövre med glas, då vet man var dom börjat, men på denna flaskan kan dom börjat flera gånger!
    Jag tror den gjorts på denna sidan av 1950talet, fin var den!
    Är den gjord på halvpost tro, ser inte under trådarna Äjth
    Hirvi
    Last edited by Hirvi; 2008-01-02, 16:32.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jo den är gjord på halvpost Hirvi.
      Jag förstår inte riktigt vad du menar med att följa tråden......??

Comment

Jag ser vad du säger Raoul, MEN vad grundar du påståendet på?

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
          Jo den är gjord på halvpost Hirvi.
          Jag förstår inte riktigt vad du menar med att följa tråden......??
          Följde man inte en tråd i en (typ) laburint, var vanligt i tidningar förr!
          Jag menar, där glaset till tråden annhäfftats på flaskan, där blir glastråden som tjockast, sedan kan du följa trådens väg,
          risken är att bli yr i bollen!
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Raoul Karlsson
            Äjth, läs de två orden efter årtalet igen!
            Tror jag!? och!?

Comment

Working...
            X