Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätglas a la venice

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Nätglas a la venice

Som ni vet vid detta laget så fascineras jag av avancerade tekniker vad avser glastillverkning. Har nu lagt vantarna på ett vinglas i nätglas teknik. Latticinio glas.

"På en ofärgad glasblåsa lades mjölkglastrådar parallellt på lika stort avstånd från varandra. Trådarna lades så att de inte helt smälte in i glasblåsans väggar utan bildade ett ribbmönster i svag relieff. Sedan blåstes glaset ut under vridning, så att trådarna kom att gå i spiral. Därefter gjorde man en lika dan blåsa, men med trådarna vridna i spiral åt motsatt håll. Sedan skar man upp båda blåsorna och förde in den ena i den andra. Genom ytterligare värmning förenades deras väggar, och man hade nu bara en blåsa som kunde formas till det önskade kärlet. Genom att mjölktrådarna i de två blåsorna gick i spiral åt olika håll, bildade de vid glasväggarnas sammansmältning ett regelbundet rutnät- därav namnet nätglas. Eftersom mjölkglastrådarna bildade en svag relief på blåsornas ytor uppstod små luftbubblor mellan blåsornas väggar när de smältes samman. Varje maska i nätglasen innehåller därför en liten, skimrande luftbubbla." Glas, Stenberg, Simmingsköld, sid 53
    Bifogade filer

Kan bara sucka, vilket häftigt glas. Jag har lagt bort mina vantar.

Comment

Har du någon aning om ålder? Dehar väl sett likadana ut under några århundraden? Oavsett så är det andlöst att tänka sig tillverkningen!

Comment

Jag tror det är ett 1800-tals glas.
        Men som du säger de har sett likadana ut unner hiskeliga tider.

Comment

Tog en paus från silverputsningen för att gå in på Pes och fick se ditt glas, 18åriga dottern som satt brevid sa "köp ett sånt!". Det är ett ganska högt betyg från en unge som är less på allt mög som mamma släpar hem. Och naturligtvis så lovar jag att köpa ett sånt, men jag sa inte att det inte skulle lämna föräldrahemmet före mig
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Kan bara hålla med, en fantastisk teknik,och glas,
            att komma på det såpas tidigt är inte illa, nu vet jag inte om du har glaset Kallin, ligger det inget glasskikt över denna prosedur, nätvarven ligger i två
            skikt då om jag läste rätt i skriften.
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Helt otroligt.
              Vilket arbete med att göra ett glas.
              Tack Lars K för intressant information.

Comment

Jag har glaset i min hand.
                Det verkar som om trådarna är täckta från båda hållen. De ligger alltså i mitten av glaset. Vrängdes den ena kulan över den andra tro??

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                  Jag har glaset i min hand.
                  Det verkar som om trådarna är täckta från båda hållen. De ligger alltså i mitten av glaset. Vrängdes den ena kulan över den andra tro??
                  Ja det tror jag, hade dom två färdiga spunna kulor, och satte ände mot ände
                  så dom fastnade ihop, knackade bort den ena pipan, sedan kunde dom värma
                  in den yttre kulan och driva den över den andra kulan, som du sa vränga över,
                  det låter helt rimligt! (Bra påkostad uppfinning)
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Sparad i mina bilder
                    --eller hur det nu va.

Comment

Jättesnyggt glas, men dem är väl inte lätta att hitta fler av ?
                      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Du menar att man vill ha ett helt dussin eftersom det är ett servisglas?
                        Men frågan är väl både vem som ska få äran att dricka ur det och vad som ska serveras... Nä, jag tror nog att det får stå som prydnad.
                        Eller vas?

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                          Du menar att man vill ha ett helt dussin eftersom det är ett servisglas?
                          Men frågan är väl både vem som ska få äran att dricka ur det och vad som ska serveras... Nä, jag tror nog att det får stå som prydnad.
                          Eller vas?

Njae tänkte kanske 2 st iallafall.

Comment

Jag tror det glaset platsar bäst inlåst i en glasmonter.

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                              Som ni vet vid detta laget så fascineras jag av avancerade tekniker vad avser glastillverkning. Har nu lagt vantarna på ett vinglas i nätglas teknik. Latticinio glas.
                              Latticinio är det en teknik för latte kommer ju av ordet= mjölk och inte tusan är det ett mjölkglas?

Comment

Working...
                              X