Ett timglas från 1800-talet som inte är en allt för vanlig sak på marknaden idag, visar exakt en timme.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dåtidens tidvisare
Collapse
X
-
Svar på era frågor: ett mycket gammalt bockbord med två rejäla och tjocka "plankor", nästan alla stolar här i Dalarna som har pinnar i ryggen och till antalet 6-7 kallas för Leksands eller ett annat namn på en by som jag glömt
, muggen är nog ett försök till en zebrakopia men felvänd väl??? kostade en 5 kr så den duger att hinka kaffe ur.
Comment
-
Riktiga Leksandsstolar skall ha 7 spjälor - de här har ju bara 5. Siljansnässtolar undrar jag om de inte kallar dem med 6 spjälor i Leksand.
Fast det är nog lite hur som haver med den saken. Gamla spälstolar brukar bara ha 4-5 spjälor - även i Leksand, och de lär nog ha tillverkat 7 spjälor på fler håll.
Comment
-
Före armbandsklockan?
AF hjälpte mig en gång med att ta reda på vad det här var för något, tyvärr så har jag bytit dator flera ggr sedan dess så jag kommer inte ihåg namnet. Att den ser oputsad beror på att den är det, en vän hjälpte mig med silver test och det visade sig vara det. Låter den vara vara för att se om den blir svart/blåsvart för att kolla om det stämmer, tycker att det inte riktigt känns som silver.Last edited by Tingeling; 2007-11-05, 15:09.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment

)
Comment