Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dåtidens tidvisare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dåtidens tidvisare

Ett timglas från 1800-talet som inte är en allt för vanlig sak på marknaden idag, visar exakt en timme.
    Bifogade filer

Fräckt!

Comment

Både fräckt och häftigt. Kan bara påminna mig om att jag sett ett förut. Förutom ett eller annat på museer. Rejäl skiva på bockbordet om det nu är ett sådant.

Comment

..och trevligt slitna Leksandsstolar. Eller är de omdöpta till Belfourstolar i dessa dagar?

Comment

Snygg mugg. Zebra-kopia?
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

Comment

Svar på era frågor: ett mycket gammalt bockbord med två rejäla och tjocka "plankor", nästan alla stolar här i Dalarna som har pinnar i ryggen och till antalet 6-7 kallas för Leksands eller ett annat namn på en by som jag glömt, muggen är nog ett försök till en zebrakopia men felvänd väl??? kostade en 5 kr så den duger att hinka kaffe ur.

Comment

Var det inte ett sådant bord som gick för en 15 papp på Antikdeckarnas auktion i torsdags?
              Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Muggen såldes på Duka för ett par år sedan. Synd att de tog bort den ur sortimentet. Numera finns bara enfärgade.

Comment

Riktiga Leksandsstolar skall ha 7 spjälor - de här har ju bara 5. Siljansnässtolar undrar jag om de inte kallar dem med 6 spjälor i Leksand.
                  Fast det är nog lite hur som haver med den saken. Gamla spälstolar brukar bara ha 4-5 spjälor - även i Leksand, och de lär nog ha tillverkat 7 spjälor på fler håll.

Comment

FBQ om du läser noga så skrev jag inte att mina stolar var Leksandsstolar utan dom är mer åt det "provinsgustavianska" hållet.

Comment

Nej - jag ville inte rätta dig - bara berätta hur Leksingarna definierar saken
                      (du hade ju glömt namnet på den andra socknen )
                      Last edited by FBQ; 2007-11-04, 11:00.

Comment

Före armbandsklockan?

AF hjälpte mig en gång med att ta reda på vad det här var för något, tyvärr så har jag bytit dator flera ggr sedan dess så jag kommer inte ihåg namnet. Att den ser oputsad beror på att den är det, en vän hjälpte mig med silver test och det visade sig vara det. Låter den vara vara för att se om den blir svart/blåsvart för att kolla om det stämmer, tycker att det inte riktigt känns som silver.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Tingeling; 2007-11-05, 15:09.
                        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ett portabelt solur?

Comment

Kallas solklocka tror jag.På baksidan ställdes timmen för solens uppgång in. På framsidan avlästes rätt tid. Som Peter skriver så är det ett solur i fickformat. Heter kanske något annat än solklocka men det är vad jag hört.

Comment

Sol up Kop. Där Kop. står för kopia?
                              Gud gjorde några perfekta huvuden,
                              resten satte han hår på.

Comment

Working...
                              X