Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glaskanna

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glaskanna

God fortsättning på julhelgen.

Fick en glaskanna i julklapp. Väldigt vacker tycker jag.

25 cm hög med vasst puntelmärke i botten. Massor av bubblor, stora och små, i glaset.

Någon som vet något om ålder osv.
    Bifogade filer

Inte en susning har jag, men läcker är den!

Comment

Hoppas att Julen varit God Kecke! Det skulle inte förvåna mig om karaffen kommer från Johansfors glasbruk, en vild gissning då jag haft ngt åt detta hållet och Bay härledde den till Johansfors.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Äjth.
        Julafton var jättetrevlig. Vi firade den på tumanhand. Jätteskönt.
        Johansfors. Ja, själv kan jag inte mycket om glas så jag hoppas på fler svar.

Comment

HJÄLP......
          Fick denna kanna av sonen, numerna bostatt i Ångermanland.
          Skulle bra gärna vilja veta mer om denna kanna innan jag ringer och tackar.

Comment

Vacker och intressant kanna!

Den känns inte så svensk...
            Det verkar som den skulle vara tillverkad runt 1910-talet, egentligen svårt att säga utan att haft föremålet i sin hand, det är bara en känsla.

Stuket på kannan får mig att tänka på England. Den marmorerade glasmassan som har luftblåsor verkar vara gjord av en restprodukt från degeln. Den blå grepen och jag förmodar att även klacken är blå, ger kannan en extra stuns.

Skulle vara kul att få reda på var i landet din son har inköpt den. Det kan vara en ledtråd till var den är tillverkad.

En misstanke jag kan få kan vara att den är tillverkad i Hälsingland om det inte är en invandrare?????

Comment

Jättemycket tack Bay.
              Har nu kollat med sonen. Inte inköpt i Ångermanland som jag trodde.
              Inköpt på Vårbergs loppis utanför Stockholm. Säljaren hade sagt att den kommer från Danmark men det får man ta med en nypa salt.
              Bifogar ytterligare bilder av denna blåsfyllda roliga kanna.

Hälsningar
              Kecke
              Bifogade filer

Comment

Mina tankar är rent spekulativa om detta föremål...

Kannan gör mig lite konfunderad, slipningen av puntelmärket känns som det möjligen har tillkommit senare. Det verkar grovt och som om det skulle gjorts av någon som störts av det vassa. Eller att man vid bruket och tillverkningen ansett att det var för vasst.

Danmark eller tyskland är kanske inte heller så omöjliga ursprungsländer.

Tror ändå att kannan är tillverkad runt 1910.
                Glasbruk i Danmark som arbetade mycket i marmorerad glasmassa är bl.a Fyens glasvaerk.

Comment

Tack snälla Bay för information.
                  Kul att den troligtvis har några år på nacken.
                  Om jag får tillfälle att gå en glaskurs så tror jag att jag tar den med.

Comment

Working...
                  X