Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårt att bestämma gammalt glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svårt att bestämma gammalt glas

Jag har en s.k. karrafin som jag hade vissa aningar att den kom från Pukeberg.
    Men det visar sig att det inte är lätt att bestämma en sån sak. Jag har hittat i stort sett samma karraff i minst två priskuranter. Först Lindefors och sedan Hofmantorp (hyttan innan Sandvik) Lindeforskuranten ca 1900 Hofmantorp ca 1860
    Döm själva
    DG
    Bifogade filer

Ja dom har nog hängt med några år,
    ser dom i min första Örnberg & Andersson-kurant 1883
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Karafinen på övre bilden (längst ut till höger på andra raden) har ju betydligt flera slipningar på halsen än den undre karafinen.
      Din tycks mera lik den undre? Dock är ju hänkeln mycket tjockare på din så kanske stämmer ingen av de i kuranterna?
      Last edited by Sladden; 2007-10-18, 15:32.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Titta här. Denna har kortare hals och en fot den står på visst är slipning nästan identisk
        Bifogade filer
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Fast Hofmantorpskuranten kan väl inte gärna vara från ca. 1860?
          Jag tror inte modellen tillverkades så tidigt, det känns mera som 1890-tal i kuranten. Har du fler bilder ur den priskuranten?

Comment

Nej jag har "snott" bilden ur boken Glas-kultur-samhällsdaning
            120 år i Hovmantorp Ingick i projektet om Glasriket. Varje bruk hade en arbetsgrupp som ABF låg bakom. Finns för många glasbruk. Tror att de kan vara lite svåra att få tag i idag.
            Där är en bild som sägs vara från en priskurant från 1860-talet. Jag hoppas att källan är trovärdig.
            Tyvärr så finns det inte flera bilder utan bara priserna.
            Bruket var igång 1859-1878
            DG

Comment

Jag trodde den typen av olivslipning, smala cuppor kom på modet först på 70-talet. Balusterbenen såg också mest 70-80-tal ut - eftersom glasen såg väldigt smäckra ut kändes det som glasen närmast var ännu senare.

Jag hade inte kollat när glasbruket var igång. Glasboken anger att det fanns ett Hovmantorp II som startade 1906.
              Man skall nog inte ge sig på att källan är korrekt, om det inte finns mer information. Å andra sidan finns det väl en massa som är duktiga på glas här, så vi kanske får svar på hur det förhåller sig med den här priskuranten.

Comment

Den här kuranten är från det första glasbruket i Hovmantorp.
                DG

Comment

1870-tal skulle jag ju kunna tänka mig, men är det 1860-tal så är det en nyhet för mig att de här glastyperna fanns så tidigt.

Comment

Tyvärr är det väl svårt att lösa frågan förrän vi hittar den aktuella kuranten
                    mvh DG

Comment

Working...
                    X