Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockerskål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sockerskål

    Jag vet inte vad jag ska tro om denna, gammal eller ny ( i varje fall relativt). Visst har den tecken på ålder men jag vet inte ändå, det är något som ger mig en konstig känsla. Någon som vet om denna typ tillverkats som kopia? Halvknackiga bilder, men ändå så kanske ni vet. Optikblåst , ben med luft, vasst puntelmärke.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har inget att tillföra men måste ändå få säga att den ser väldigt trevlig ut.
    Misstänkt mycket bubblor i glaset men det behöver ju inte betyda annat än ålder.

    Comment


    • #3
      Ja Kecke, det är en av känslorna att det finns lite för mycket bubblor, sen är det tonen i glaset. Den sista bilden är inte riktigt rättvis pga blixten, den är inte riktigt så grön i tonen, men åt det hållet.

      Comment


      • #4
        Den här gröntonen har jag fått för mig kom främst efter returglasens tid, dvs ganska sent. Eller är det fel?

        Comment


        • #5
          Jag får nog ingen nämnvärd ålderskänsla. Den är trots detta väldigt vacker i sitt formspråk.

          Comment


          • #6
            Inget slitage i botten eller syns det inte på bild?
            --eller hur det nu va.

            Comment


            • #7
              Lite slitage finns det och formsäker är den. Undrar om det kan vara Ollers som varit i farten?

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                Den här gröntonen har jag fått för mig kom främst efter returglasens tid, dvs ganska sent. Eller är det fel?
                Jag håller nog med Peter här,returglasen, mycke grönt,
                glaset behöver ju inte vara blankt denna morgon, blev sällan blangt av glasskrot, ett mycke svårt och hårdarbrtat glas,
                god lycka till dom som klarade det!
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  På sidan 98 i boken "Svenskt glas" finns det några glas och en bonbonjär som liknar denna skål vad gäller färg och bubblor. Dessa är formgivna av Ollers för Kosta 1917. Någon som har koll på vilka delar han formgav då? Kanske denna sockerskål?

                  Comment

                  Working...
                  X