Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gräddkannor och sockerskålar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Tre små glaskannor med puntelmärken

    Kannorna är 6, 7 resp 9 cm höga.
    Söffe
    Bifogade filer

    Comment


    • #62
      Ett par i porslin

      Gräddkanna och sockerskål, som hör till min Gefleservis och en liten kafékanna från Rörstrand, nr 472. Kanhända är denna en etta kaffe, men den är lika hög som gräddkannan till servisen (10.5 cm) så vem vet?
      Söffe
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Kaffekannan ser ut som de gjorde när jag jobba på Källgrens Konditori i Borås på 60talet!

        Comment


        • #64
          Trevliga små glaskannor du har Söffe, nästan leksaker väl,
          det var säkert lite knöligt att klippa upp och handdriva dessa på puntel,
          jag gillar dom!
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

          Comment


          • #65
            Söffes sista kanna ser ut att vara en leksakskanna, alltså för barn. Hade en liknande från Rörstrand.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #66
              Jag kanske får bidra med lite sockerskålar och gräddkannor jag med?
              Den blå i glas vet jag inte riktigt om den hör hit men har använt den ändå till att ha socker i. Sockerskålen i glas är nog likadan som har visats här förr....så jag gissar att den är rätt vanlig.
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Här kommer några av mina kannor! Jag har flera ex av skålarna och kannorna på tredje bilden. De finns i rosa, ljusblått och ofärgat. De är mina favoriter, använder skålarna ofta. Kannan på bild fyra tror jag kommer från Eda. Kannan på bild fem kommer troligen från en dockservis, rymmer knappt 1/2 dl.
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Är det någon som vet något om Eaglewomans sista sockerskål i glas ?
                  Jag har nämligen en likadan utan öron men med ett lock
                  Slainte Mhath

                  Comment


                  • #69
                    Har en grädd och mjölkkanna i rostfritt märkt Gense. På locket står det Monarque ingraverat är det möjligtvis ett hotell eller en restaurangs namn, vet ni?

                    Comment


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Eaglewoman Visa inlägg
                      Jag kanske får bidra med lite sockerskålar och gräddkannor jag med?
                      Den blå i glas vet jag inte riktigt om den hör hit men har använt den ändå till att ha socker i. Sockerskålen i glas är nog likadan som har visats här förr....så jag gissar att den är rätt vanlig.
                      Hur stor är den turkosblå skålen?
                      Jag har en likadan i klarglas som jag använder som saltkar. Mitt är 6x4x4 cm.

                      Comment


                      • #71
                        Den blå ser ut att sakna ett lock!
                        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                        Comment


                        • #72
                          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Hur stor är den turkosblå skålen?
                          Jag har en likadan i klarglas som jag använder som saltkar. Mitt är 6x4x4 cm.
                          Min är 7x4x4 så du gör rätt i att använda den som saltkar isf som jag...till socker

                          Comment


                          • #73
                            Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Den blå ser ut att sakna ett lock!
                            Jo...den tanken har slagit mig också. Den är köpt på ett loppis så locket kanske gått sönder eller nåt.

                            Comment


                            • #74
                              Ursprungligen postat av Manga64 Visa inlägg
                              Är det någon som vet något om Eaglewomans sista sockerskål i glas ?
                              Jag har nämligen en likadan utan öron men med ett lock
                              Jag är också nyfiken på sockerskålen...så jag hoppas någon kan svara dig

                              Comment


                              • #75
                                Kom på att jag har lite fler att bidra här:
                                (Ursäkta den dåliga bildkvalitén)
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X