Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gate

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gate

    Man kan faktiskt göra fynd hemma ibland. I våran kåk i Småland har det i alla år stått ett fat som jag faktiskt inte vet var det kommer ifrån. Vi har kastat pengar och nycklar i det mm. Som tur är har det inte skadats.
    Jag fick tag i en katalog från Sandviks glasbruk (nr 7) och bläddrade i den och såg det här fatet, kände igen det men visste inte var jag sett det föörän frugan sa att det står ett i sovrummet i Småland. Och se det är faktiskt ett Gate-fat Kul Fatet ingår i en serie av andra föremål.
    DG
    Bifogade filer

  • #2
    Snyggt fat.
    Är det så att det bruna glaset är speciellt för Sandviks glasbruk?

    Comment


    • #3
      Det gjordes mycket brunt glas av den här färgtonen i Sandvik
      DG

      Comment


      • #4
        Det är väl det som är deras specialitet? Sodaglas, kallades det väl?

        Comment


        • #5
          Kan det här vara från Sandvik?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Kecke!

            Jag tycker inte att det liknar Sandvik, däremot har jag något liknade hos mina föräldrar kommer tyvärr inte ihåg om det är Elme eller Glimma, (jag kan kolla nästa gång jag ska hem).
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              Tack Maria.
              Då väntar jag.

              Comment


              • #8
                Kecke

                Jag har nog fått en släng av ÅNK för min saladjär såg inte alls ut som jag mindes.

                Den kommer i alla fall från Elme glasbruk.
                Bifogade filer
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
                  Kecke

                  Jag har nog fått en släng av ÅNK för min saladjär såg inte alls ut som jag mindes.

                  Den kommer i alla fall från Elme glasbruk.
                  Lite ÅNK har vi nog lite till mans.
                  Jag tycker att dom var ganska lika i alla fall.

                  Comment


                  • #10
                    De här sista kan vara gjorda på flera glasbruk. Elme är ju ett bruk som gjorde mycket sådana här. Ofta köptes ju formarna färdiga utan att någon designade dem.
                    DG

                    Comment

                    Working...
                    X