Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svart blomkula

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Svart blomkula

På eBay kan man ju hitta det mesta, och jag snubblade över den här:

Är själv skeptisk till attribueringen även om formen är snarlik, främst beroende på mynningen och att glaset verkar alldeles för tjockväggigt för att kunna vara från Gullaskruf (och i så fall Blomberg, inte Percy). Vad tror ni?

Ser väldigt mycket ut som en blomkula tycker jag. Riktigt läcker.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Comment

Jag håller som sagt med dig om att den yttre formen är mycket snarlik. Hur ser dina ut i mynningen? På mina är det dels mycket tunnare glas, dels är pipen V-formad och inte rundad som på den här...

Sen kan jag inte påminna mig om att jag sett något blåst svart Gullaskrufsglas över huvud taget, men det är ju dock inte någon som helst garanti. Jag tror nog att det är Gunnar Ander som varit framme igen...

Comment

Min lilla KB 63/36 har tjockare glas och mina båda KB 63/36 har rundad mynning, ej v-formad, så det är nog en G-f, fast färgen är inte direkt vanlig.
        knappast meningslöst.

Comment

Svart glas, oftast inte svart utan nedfärgat rött eller lila glasmassa som fått lite extra tillsatser/oxider för att upplevas som svart. När glaset får en sådan mörk ton så kan det bli lite svårare att bearbeta och blåst upp för glasarbetaren och knepigare att blåsa tunt och smidigt. Glaset blir snabbt varmt men svalnar också mycket snabbare, inte lika formbart som transparent glas.
          Detta kan vara orsakerna till att den svarta Kjell Blombergaren ser lite annorlunda ut i förhållande till dem man oftast ser på marknaden som då oftast är transparenta i grönt, blått, lila eller klarglas.

Comment

Tack för alla svar, det verkar onekligen som att jag får revidera min skeptiska hållning... Det var intressant att höra om det svarta glaset, och att det är svårbearbetat. Det är väl sannolikt en del av anledningen till att man så sällan ser blåst svart glas, eller?

Comment

Svart glas har sina egenheter och riktigt svart glas är svårt att framställa. Det kan vara en av orsakerna till att det inte finns så mycket på marknaden.

Mvh/Bay

Comment

Fortsättning på svart glas..

Vill nog helst be om ursäkt för min smak..verkar det som. Intresset som jag eftersökaer som säljare finns absolut inte i detta glas, men icke desto mindre är det sådant jag personligen tycker mkt om. Apropå Svart glas: Etiketten skvallrar ..fors, antingen Åfors eller Johansfors. "Sätter en slant" på Johansfors, men känner att det kan vara både ock! Handmålad dekor på svart pressglas, hur populärt var det någonsin?? trots detta tycker jag om det på ngt underligt vis, såsom man gillar att finna en lakritsbit bland drivor av surt och sött i en godispåse.
                Bifogade filer
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                X