Denna skål ser driven ut, men botten är planslipad med ett väldigt skarpt mönster som faktiskt ser ut som en pressglasform varit framme. I bakhuvudet sa det; känd formgivare. kan det vara så? och hur fick man till denna skål? 19 cm i övre diameter. 4 cm hög.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Art Deco både pressat o drivet?
Collapse
X
-
Fatet är formgivet av Edvin Ollers vid Elme glasbruk och tillverkat i pressglasteknik. Botten är planslipad och oftast matterad eller kan även förekommar med syramatterad dekor.
Flera av dessa modeller är pressade i samma form och sedan uppvärmda och omformade till olika skålar. De blir samtidigt värmepolerade och får en extra fin lyster.Last edited by Bay Åkerblom; 2007-08-23, 17:59.
Comment
-
Tack för de här svaren. Den planslipade botten är varken matterad eller syrabehandlad. Skulle en dylik botten framhäva mönstret eller handlade det helt enkelt om att glaset inte skulle glida på den halkiga linneduken?
Nu blev det lite fel, ser här att det här dekoren som är matterad eller syrabehandlad, men fortfarande är inte mönstret annat än i obehandlat klarglas.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Kan vara kul att veta hur länge de här tillverkades. Jag har en kompis som samlade på de askfat i den här modellen som man ofta hittar på loppisar - jag vet att de finns i klarglas, grönt, blått, rosatonat, lila. Fler färger?
Mellan vilka år gjordes de?
Comment
-
Kan Bay räta ut mina frågeteckenUrsprungligen postat av nisse 8 Visa inläggJag har uppgifter från en tidskrift att detta är från Pukeberg?????
Samma mönster men i lilaton.
1920-tal
--eller hur det nu va.
Comment
Comment