Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Orrefors nummerserier - förklaringar för vad de står för

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Orrefors nummerserier - förklaringar för vad de står för

Hej. Kan någon upplysa mig om var jag kan hitta förklaringar till Orrefors nr-serier. Fick nämligen tag på en jättefin "likör-karaff" på loppis och undrar nu vem som designat den och annat om karaffen. I botten står inristat Orrefors CA eller A (svårt att se vilket det skall vara) och siffrorna 2497/111. Siffrorna skall väl visa vem som är designern, men jag har sökt på nätet och inte hittat förklaringar. Tack i förväg.

Jag har detta i mina noteringar:

A & OA Olle Alberius 1971-73
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Comment

Det skulle underlätta med en bild på signeringen. Jag har stora Orreforsboken med det mesta i signeringsväg och kanske kan hjälpa dig.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag skickade denna till en Tradera säljare i förra veckan en snabbguide, på dom vanligaste formgivarna och beteckningarna hos Orrefors och Kosta, kanske kan du ha nytta av den.

Orrefors Glasbruk, avskrift från Orrefors priskurant, formgivarbeteckningar;

F = Edvin Öhrström
        D = Ingeborg Lundin
        H = Edvard Hald
        G = Simon Gate
        L = Lindstrand
        N = Nils Landberg
        P = Sven Palmquist
        LH = Lars Hellsten
        B eller GC = Gunnar Cyren

U = hyttarbetat glas
        A = slipat glas
        F = graverat glas

Tex märkning på en vas, Orrefors NU + produktnummer, = att Nils Landberg är formgivare och att vasen är hyttarbetad, eller LF + produktnummer = att Lindstrand är formgivare och att vasen är graverad.

KOSTA Glasbruk, avskrift från Kosta priskurant 1955/56, formgivarbeteckningar.

L = Lindstrand
        S = Mona Morales Schildt

H = Hyttarbetat glas
        S = Slipat glas
        C = Colora glas
        U = Unikt glas
        G = Graverat glas
        F = Fåglar

Tex märkning på en vas, Kosta LH + produktnummer = att Lindstrand är formgivare och vasen är hyttarbetad eller SS + produktnummer = att Mona Morales Schildt är formgivare och att vasen är i slipat glas.

MVH

Maria
        I’m a real mean bitch!

Comment

Jag har de här beteckningarna men det underlättar en hel del att få se objektet + sigeringen.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag håller med till 100%, 1 eller 2 bilder underlättar.

Bokstäverna efter Orrefors står för designern.
            I’m a real mean bitch!

Comment

Working...
            X