Hej. Kan någon upplysa mig om var jag kan hitta förklaringar till Orrefors nr-serier. Fick nämligen tag på en jättefin "likör-karaff" på loppis och undrar nu vem som designat den och annat om karaffen. I botten står inristat Orrefors CA eller A (svårt att se vilket det skall vara) och siffrorna 2497/111. Siffrorna skall väl visa vem som är designern, men jag har sökt på nätet och inte hittat förklaringar. Tack i förväg.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Orrefors nummerserier - förklaringar för vad de står för
Collapse
X
-
Jag skickade denna till en Tradera säljare i förra veckan en snabbguide, på dom vanligaste formgivarna och beteckningarna hos Orrefors och Kosta, kanske kan du ha nytta av den.
Orrefors Glasbruk, avskrift från Orrefors priskurant, formgivarbeteckningar;
F = Edvin Öhrström
D = Ingeborg Lundin
H = Edvard Hald
G = Simon Gate
L = Lindstrand
N = Nils Landberg
P = Sven Palmquist
LH = Lars Hellsten
B eller GC = Gunnar Cyren
U = hyttarbetat glas
A = slipat glas
F = graverat glas
Tex märkning på en vas, Orrefors NU + produktnummer, = att Nils Landberg är formgivare och att vasen är hyttarbetad, eller LF + produktnummer = att Lindstrand är formgivare och att vasen är graverad.
KOSTA Glasbruk, avskrift från Kosta priskurant 1955/56, formgivarbeteckningar.
L = Lindstrand
S = Mona Morales Schildt
H = Hyttarbetat glas
S = Slipat glas
C = Colora glas
U = Unikt glas
G = Graverat glas
F = Fåglar
Tex märkning på en vas, Kosta LH + produktnummer = att Lindstrand är formgivare och vasen är hyttarbetad eller SS + produktnummer = att Mona Morales Schildt är formgivare och att vasen är i slipat glas.
MVH
Maria
Comment
-
Jag håller med till 100%, 1 eller 2 bilder underlättar.
Bokstäverna efter Orrefors står för designern.
Comment
Comment