Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vas

När jag köpte den här vasen satt det en liten lapp på den med texten "Ruda"
    Jag tror inte att den kommer därifrån, men varifrån är den?
    Jag har lutat åt att den är finsk, men har inget som helst belägg för det.
    Knappt 20 cm hög och öppningen är ungefär 6x9 centimeter.
    Bifogade filer
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Varför skulle det inte kunna vara Ruda? Har från bekanta som jobbade där förr hört ett flertal historier om hur det kunde gå till när man 'lånade' idéer och designer från andra...

Comment

Visst KAN det vara Ruda, det var bara någon känsla som sa mej att det inte stämde. Kanske för att jag är låst på en annan typ av Rudaglas. Lappen jag nämnde tidigare var ingen etikett utan en bit maskeringstejp med Ruda skrivet på.
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Med lite bronsornamentik på toppen skulle det eventuellt, kanske, kunna vara Pentti Sarpaneva.
        Från OY Kumela.
        Prova och lägg upp en bild här
        http://www.designlasi.com/index.php?lang=2 så kanske du får svar.
        Last edited by Sladden; 2007-08-11, 07:26.
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
          Lappen jag nämnde tidigare var ingen etikett utan en bit maskeringstejp med Ruda skrivet på.
          Aha, ja då är det ju kanske inte fullt lika tillförlitligt som källmaterial...

Comment

Sladden, är du hemma på designlasi? Jag hittar inget frågeforum, bara ett ställe där man kan lägga till bilder tilll data basen.

Comment

Äh, jag slängde in en bild där. Får väl se vad som händer. Lite knepigt att hitta runt bara, min finska är lite rostig

Comment

Du får säkert ngt meddelande från dem. Om inte annat ser du under vilken kategori vasen hamnar,om den är finsk vill säga, formgivare t.ex.
                Längst upp till höger kan du ändra språk till engelska genom att klicka på den engelska flaggan.
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Jodå, den lilla flaggan hittade jag allt, men det var inte så där mycket som blev översatt ändå. Får väl se om jag får något svar så småningom.

Comment

Working...
                  X