Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny eller gammal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ny eller gammal?

Jag vore glad om någon här kan berätta lite för mig om denna?
    Bifogade filer

Finns det någon som kan berätta vad jag köpt? Den är 10cm hög .
    mvh

Comment

Jag tycker formen ser ny ut - martini eller någon likörskål från 70-talet?
      Stilen känns väldigt blandad: Jugend, Nyrennäsans och lite allmän 1800-talsstil på foten - fast de klumpiga formerna som var populära på 70-talet.

Någon som kan 1900-talsglas kanske vet bättre?

Comment

Tack för svaret! Det bör kanske tilläggas att den väger 320 g och att öppningen är 10cm i diameter. Vad kallas det(tekniken) översta partiet, på glaset,som ser ut som en rand av silver. Gravyren är i relief!?
        mvh

Comment

Jag tror tanken är att efterlikna pantograferat glas - fast det är ju då som sagt inte det - utan troligen glas maskinblåst i form.
          Det är med teknik är jag inte bra på - speciellt inte nyare - det kanske finns någon annan som kan svara.

Comment

Typexempel på pantograferad dekor! Det röstar jag på iallafall!

Comment

Hej Peter S! Tack även till dig för "gissningen"! Jag har själv "forskat" lite mer om denna,vad jag nu tror, sockerskål. Det verkar att vara en pantograferad dekor samt att det är folierat glas i en rand på foten samt längst upp på kupan. Benet är lite slarvigt påsatt och verkar ej helt symetriskt. Foten har en upphöjning(kula) i mitten på undersidan. Hoppas att detta är till lite mer hjälp för att komma närmare "sanningen"!
              mvh

Comment

Jag kanske missförstod Berth - är dekoren fördjupning eller förtjockning i glasmassan - buktar en ut eller in?
                Det är ju lite svårt att se exakt hur den ser ut.
                Du får nog visa bild på hur den ser ut undertill om vi skall kunna säga något om upphöjningskulan.

Comment

ok..bild kommer imorgon. Men dekoren är en förhöjning i glaset!

Comment

Är dekoren förhöjd så är det ej pantografering. Pantografering kan slarvigt beskrivas som "maskingravyr" och ger nedsäkta "spår" i glaset.
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

Comment

Då är dekoren gjuten, med maskinblåsning.

Comment

Mina pantograferade glas känns både upphöjda och nedsänkta. Kanske gör tekniken att det blir vallar på något sätt? Dekoren är ju inte heller matt som vid vanlig etsning.

Comment

Pressglas, nytt och bra om man vill äta glass.

Comment

Ja...nu blev jag lite villrådig. Men det är kanske inte så konstigt. FBQ, går det att maskinblåsa och samtidigt få in folien? Dekoren på folien är nedsänkt men iövrigt är den upphöjd. Glassen kan jag nog njuta av i denna, Hector.
                            Bifogade filer

Comment

Jag kan nog inte svara på hur man får dit folieringen. Kulan ser ut att helt enkelt vara en utbuktning i formen.
                              Hirvi har ju jobbat på glasbruk - men jag vet ju inte om de hade några maskiner för maskinblåsning av glas hos honom - jag tror väl inte att Fåglavik gjorde sådant.
                              Varför det ser ut som foten är påsatt för hand kan jag inte svara på. Modernt maskinblåst glas ser ju ofta ut att ha roterat i formen till skillnad från pressglas - men som sagt, jag vet inte hur man gör det så jag kan tyvärr inte svara på det heller.

Comment

Working...
                              X