Jag vore glad om någon här kan berätta lite för mig om denna?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny eller gammal?
Collapse
X
-
Jag tycker formen ser ny ut - martini eller någon likörskål från 70-talet?
Stilen känns väldigt blandad: Jugend, Nyrennäsans och lite allmän 1800-talsstil på foten - fast de klumpiga formerna som var populära på 70-talet.
Någon som kan 1900-talsglas kanske vet bättre?
Comment
-
Hej Peter S! Tack även till dig för "gissningen"! Jag har själv "forskat" lite mer om denna,vad jag nu tror, sockerskål. Det verkar att vara en pantograferad dekor samt att det är folierat glas i en rand på foten samt längst upp på kupan. Benet är lite slarvigt påsatt och verkar ej helt symetriskt. Foten har en upphöjning(kula) i mitten på undersidan. Hoppas att detta är till lite mer hjälp för att komma närmare "sanningen"!
mvh
Comment
-
Jag kanske missförstod Berth - är dekoren fördjupning eller förtjockning i glasmassan - buktar en ut eller in?
Det är ju lite svårt att se exakt hur den ser ut.
Du får nog visa bild på hur den ser ut undertill om vi skall kunna säga något om upphöjningskulan.
Comment
-
Comment
-
Jag kan nog inte svara på hur man får dit folieringen. Kulan ser ut att helt enkelt vara en utbuktning i formen.
Hirvi har ju jobbat på glasbruk - men jag vet ju inte om de hade några maskiner för maskinblåsning av glas hos honom - jag tror väl inte att Fåglavik gjorde sådant.
Varför det ser ut som foten är påsatt för hand kan jag inte svara på. Modernt maskinblåst glas ser ju ofta ut att ha roterat i formen till skillnad från pressglas - men som sagt, jag vet inte hur man gör det så jag kan tyvärr inte svara på det heller.
Comment
Comment