Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kristall eller bara glas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kristall eller bara glas?

Jag brukar följa antikprogrammen på BBC Prime, när det är textat, bland annat Bargain Hunt.
    Igår såg jag ett inspelat avsnitt och det var rätt kul att se. Men under fyndjakten yttrade sig en expert om ett par bläckbehållare på ett skrivställ:
    "-Kristall är ett amerikanskt ord. Det är bara glas."
    Men vad är då hel- och halvkristall, som det talas om här i Sverige?
    Kan någon reda ut begreppen?

Här kommer ett torrt svar eftersom jag inte behärskar området.
    Citerar ur boken "Svenskt glas":

Halvkristall benämning (äldre) på blyglas
    med 5-15 % blyoxid.
    Helkristall benämning (äldre) på blyglas med
    28-30 % blyoxid. Modern nomenklatur fordrar
    följande sammansättning:
    Tung blykristall - minst 30 % blyoxid
    Blykristall- minst 24 % blyoxid
    Kristall - summa oxider av bly, barium, zink,
    kalium, minst 10 %.

Comment

Fast sedan har vi ju Böhmisk kalikristall som inte innehåller bly.
      Som jag förstått det som handlar väl kristall om ljusbrytningsegenskaperna i glasmassan?

Comment

Hm. Det var inte bra det här.
        Programmet ska ju vara i folkbildningssyfte, förutom att underhållningsvärdet räknas in.
        Den experten fick säkert på nöten av andra efteråt.
        Men då vet jag att olika slags kristall finns. Men vad räknas som bara glas då?
        Är en flaska från t ex Gjövik i glas eller kristall? Vad skiljer?

Nej, det är lätt att förlora sig i det här...
        Jag får tacka för bekräftelsen att det inte är ett amerikanskt påhitt.

Comment

Stor anledningen till att man har kristall är att det går betydligt lättare slipa.
          Så att Böhmisk kristall inte innehåller blyförening är säkert dyngsnack.

Comment

Vanligt glas innehåller ingen blyoxid, eller andra substanser som tillsats för att höja ljusbrytningen, vilket är blyoxidens funktion i kristallglas. Det får glaset att skimra som "kristall", vilket i sig är en äldre benämning på bergkristall vilket en del bägare och annat tillverkades av från och med antiken fram till och med barocken.

Comment

Ursprungligen postat av Hektor Visa inlägg
              Stor anledningen till att man har kristall är att det går betydligt lättare slipa.
              Så att Böhmisk kristall inte innehåller blyförening är säkert dyngsnack.
              Har hört att böhmisk kristall inte innehåller blymönja utan istället krita.

Comment

Det var som tusan det hade jag ingen aning om, får kollas.

Blymönja kan vara olika förhållande mellan blyoxid och blysuperoxid eller om vi skall vara antika blysuperoxidul, oxidul är väl mysigast!
                4syre. Han var lite oxidul
                Nu är det kollat..... kalksten, får nog ta en liten titt i lilla boken, där var uppgifter som kommit att bli intressanta beroende på något inköp på senare tid.
                Det var tur att jag skrev nog dyngsack så det inte blev en ny sanning som ej stämmer. Kecke du är ju en riktig pärla på den nattsvarta antika stjärnhimlen.

Comment

Nu tycker jag vi skall fira med ett glas.
                  Bifogade filer

Comment

Nu är jag hemma och kan titta i mina böcker.
                    Svensk Uppslagsbok och Glasboken anger:
                    Kaliglas eller lättkristall ingår i Gruppen kalkglas. Beståndsdelarna är enligt glasboken Kiseloxid (som allt glas), pottaska och kalksten. Det är pottaskan som skiljer den från annat glas.
                    Den har liknande egenskaper som blykristall en är lättare och mer svårsmält.

Det är väl just mest ljusbrytningsegenskaperna som var orsaken att man tog fram kristallglas (halvkristallen i England togs väl delvis fram för att den hade lägre smälttemperatur).
                    Någon som vet om det verkligen är lättare att slipa kristall?

Comment

Det är betydligt lättare att slipa då blyinnehållet gör glaset mycket mjukare. En del optiska mätsinstrument använder riktigt högrefraktiva glas med högt blyinnehåll och är tusan så ömtåliga för repor!

Comment

Working...
                      X