Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Datera glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Datera glas

Hur ser man att ett glasobjekt är gammalt , riktigt gammalt ?

Har du några riktlinjer du kan dela med dig av hur du daterar ett glasobjekt
    såsom Bruksglas, flaskor, vaser, spegelglas, glasmassa vad som helst som är gjort av glas.

Sammanfattning tråden:

Kännetecken på ett antikt glas äldre än 1900-talet:
    • svagt grå eller lila färgton
    • blåsor, sten smutsigt glas, virvlar i glaset
    • inte rakt, lutar lite
    • ofta mycket graverade samt slipade

Glas ifrån 1900-talet brukar vara rena och felfria men kunde färgas för att se antika ut.

Bruksglas:
    Stilen daterar åldern , hur länge tillverkades de i respektive stil.
    Puntelmärke på bruksglas är äldre än 60-talet.

Flaskor:
    Flasktillverkarna går över till maskinblåsta flaskor.
    20-talet: Öl flaskor
    30-talet: Sprit ock apoteksflaskor
    30-40-talet: svagdricksflaskorna

Världen äldsta glastillverkningsplats/fabrik:
    De har hittat fyndigheter i antika Egyptien som daterar till 1250 f.Kr
    Världen äldsta glasteknik:
    Fusing: ugnsformat eller laminerat glas och 4000 år gammal teknik.

En granskning av Olof Nordström hur glas/glastillverkning kom till Sverige
    (Glas i Sverige under 2000 år):

Länk

Frågor och svar om glas (Glasforskningsinstitutet, Glafo):
    Länk

Glaslexicon:
    Länk

Litteratur:
    Länk

Källor:
    http://www.hilmersgarden.com/fusing/fusing.htm
    http://www.antikvarlden.se/index.aspx?article=830
    http://home.swipnet.se/~w-37570/glas.htm
    http://findarticles.com/p/articles/m...8/ai_n14672447
    Last edited by PAT; 2007-08-11, 19:16.
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Jag vet inte om andra gör som jag - först tittar jag på stilen - vad säger den om dateringen? Sedan gäller det att avgöra om den är från tiden eller senare. Hur länge gjordes de eller kan det vara en stilkopia? Då kommer saker som teknik, i fallet glas glasmassan m. m. in.
    Jag tror inte du hittar något jätteenkelt svar. Fast om du har 60-talet som gräns för nytt glas så är nog det mesta bruksglas du hittar med puntelmärke äldre än så.

Jag kom på att frågeställningen kanske skulle specificeras lite? Maskinblåst glas, pressglas, formblåst glas osv. har ju sin egen utvecklingshistoria och allt glas är ju i sig ett giganstiskt ämne?
    Tar man flaskor - du såg ju allt glas som äldre än 60-talet som gammalt så finns det ju en brytpunkt runt 1930. I början på 20-talet kommer de första maskinerna för maskinblåsning av ölbuteljer, de flesta går över till maskinblåsning under 20-talet. Även spritflaskor börjar maskinblåsas runt 1930, de vanligare apoteksflaskorna under 30-talet. Som jag förstått det var Damejeannerna för svagdricka de sista flaskorna att ännu handblåsas i mitten av 40-talet. Nu kan säkert någon av flasksamlarna korrigera mig här - det krävs ju ändå större serier för att en maskin skall löna sig.

Comment

Inget lätt på något vis.
      Detta ämne diskuteras alltjämt.
      Vä troligtvis gammal. Hö garanterat ny.
      När jag besökte Helsingborgsantiken under sommaren utbjöds en av de nya i en monter hos en av de stora som gammal. Jag var inne i montern och kollade runt lite när det kom en norrman och sträckte fram handen och tog upp den nya pluntan.

Denna gång kunde jag inte hålla tyst. Jag sade till honom att den är nytillverkad på Älghults glasbruk. Den potentiella köparen trodde den var från Gjövik.
      Bifogade filer

Comment

Jag tycker alla fall att det är svårt ibland, särskilt utan jämförelseobjekt.
        Bägaren till vänster är vad jag förstår en ny kopia. Pluntan till höger är däremot gammal.
        Den gröna färgen är ju lite väl skarp - annars tycker jag det är svårt. Ovanligt små blåsor, och lusorna i massan verkar vara sotpartiklar eller järnpartiklar och inte osmälta stenar.
        Bifogade filer

Comment

Här har vi... nr1 från vänster ser klassig ut emedan nr 2 är en grovis utan några "mysiga" tecken. I.o.f.s. så kan man göra grovisar också som är mysiga men för det skall man ha "lite mer" innanför pannbenet än denna glasb.. haft.
          Hasse hade en Gjövikare som var mysig, jag tror inte det är den om Kallin omtalar här ovan.
          Jag kanske har bild av den. har bild. En riktig goding.

Comment

FBQ för min del tror jag inte på någon av dom. Men allt har med priset att göra, för billig peng så hade man kunnat ha bägge.
            Har haft sådan flaska som kom från "säker" plats, den var inte gjord i glas som skulle tåla bombnedslag, tunt graciöst glas är gött.

Comment

Flaskan råkar jag vet att den är minst 100 år gammal.
              Det hör väl egentligen inne på Kallins tråd om föreställningar - jag tänkte svara dig där - Jag tror att ditt förhållningssätt säkert är bra för att rensa bort de flesta förfalskningar - men jag tror att du missar en hel del annat på köpet.
              Är målsättningen i första hand att hitta bra gamla saker gör det ju inte så mycket, men tycker man även att torparnas enkla bruksföremål är roliga då kan nog samlingen bli lite orepresentativ.

Comment

Har precis börjat på nytt jobb så jag har inte haft tid (ork) att svara.

Denna helgen skall jag ta all dösurftid till att leta info om ämnet "datera glas" all info välkommet.

Tack alla som svarat !

Comment

Kännetecken på ett antikt glas äldre än 1900-talet:
                  • svagt grå eller lila färgton
                  • blåsor, sten smutsigt glas, virvlar i glaset
                  • inte rakt, lutar lite
                  • ofta mycket graverade samt slipade

Glas ifrån 1900-talet brukar vara rena och felfria men kunde färgas för att se antika ut.

Källor:
                  Journalistiken är vår kärna · Med över 2000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern.

Comment

Världen äldsta glastillverkningsplats/fabrik:
                    De har hittat fyndigheter i antika Egyptien som daterar till 1250 f.Kr
                    Världen äldsta glasteknik:
                    Fusing: ugnsformat eller laminerat glas och 4000 år gammal teknik.
                    Glaslexicon:
                    Länk

Comment

Här kommer två länkar som kanske är av intresse.

Comment

Mycket bra länkar fer_g_i , har lagt till dem där uppe.

Comment

PAT, har du Glasboken - eller kan låna den?
                          Där står ju en del om grunderna för att datera glas.
                          Glasboken. Carl F. Hermelin och Elisabeth Welander. Bokförlaget Legenda 1986.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                            PAT, har du Glasboken - eller kan låna den?
                            Där står ju en del om grunderna för att datera glas.
                            Glasboken. Carl F. Hermelin och Elisabeth Welander. Bokförlaget Legenda 1986.
                            Tack för tipset!, hittade en relativt bra sida över litteratur om svenskt glas där jag tycker mig känna igen några titlar. Din bok åker in på min inköpslista har för mig att jag bläddrat i den på biblioteket.

Comment

Man hör sällan något om glasblåsarpipan dvs det verktyg man använder för att blåsa glaset. Innan glasblåsarpipan uppfanns smälta man ihop glasklummpar. Är glaset så pass gammalt borde det särskilja sig från det munblåsta det finns säkert exempel på det någon här kanske har något?
                              Sedan talas det mycket om olika tekniker vilket troligen tar åratal att lära sig. Men någon gång ska man väl börja.

Comment

Working...
                              X