Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga: Parfymflaska med kunglig glans?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Parfymflaska med kunglig glans?

Click image for larger version

Name:	20230525_174655.jpg
Views:	1
Size:	52,3 KB
ID:	704331

Fråga: Vad är detta för en flaska?

På bilden en liten anspråkslös parfymflaska, 8 cm hög och 5,5 cm i diameter. Den är märkt i relief med tre kronor samt en jordglob på fot. Åldern är uppskattningsvis från 1875-1900.

Fyndets bakgrund gör flaskan lite mer spännande än man annars kan tro. Runt Brunnsviken i kungliga huvudstaden är stränderna kantade med massor av krossat glas och porslin, efter hundratals år av Stockholmares festande. Särskilt inne i Hagaparken ligger mycket gammalt skräp. Och allra mest gammalt splitter hittar man utanför vassruggarna nedanför Ekotemplet vid Gustav III:s paviljong. Där ligger så mycket att man misstänker att platsen använts som soptipp någon tid, av personal vid Haga slott.

En stilla solig vårdag då vattnet står lågt kan man på sin promenad hitta roliga saker i dyn en meter ut, som annars är sjöbotten. Exempelvis lite knoppflaskor, vinbuteljer och annat från slutet av 1800-talet. Och denna lilla parfymflaska.

Vet någon om det fanns någon vanlig hårvattensproducent eller liknande som hade denna flaskdesign? Eller om tre kronor och jordglob förekommer någon annanstans?

Eller ska man hoppas att det är en flaska till en resenecessär från Haga slott?

Jag vet inte vilka av flasksamlarna som numera tittar förbi här. Vad baserar du 1875-1900 på? Jag skulle väl inte säga det är omöjligt att den hör hemma där, men den här typen av flaskor handblåstes ju vanligen fram till 1930-talet, och med form och dekor hade jag spontant snarare gissat på tidigt 1900-tal.

Jag tycker att det mest liknar en bläckflaska för skrivbläck. Det kanske går att hitta någon tillverkare som använt märkningen. Det här är alltså en formblåst flaska av enklaste typ, är den inte för skrivbläck kan det vara salva eller lite vadsom. En kunglighet skulle nog knappast ha en sådan i sin resenecessär, men man vet väl aldrig vem som skrivit med bläcket...

Comment

Försökte hitta liknande men gick bet - nu är jag ingen mästersökare. Men jordgloben på fot känns som ytterligare ett tecken på att den är tänkt för skolprodukter som bläck.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Vad baserar du 1875-1900 på?
        Baserat på allt annat vid fyndplatsen gissar jag så. Men en gissning, som sagt. Början av 1900 låter lika troligt, givet utseendet.

Comment

Working...
        X