Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga på apotekarflaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Fråga på apotekarflaska

    Blev nyfiken på denna, brukar de vara så fint slipade i botten?

    Är det en signatur, i så fall varför?

    1020 gm, kan det stå för vikten på flaskan kanske? Nu har jag inte korken till den så jag kan verifiera för bara flaskan väger ca 700g

    Click image for larger version

Name:	flask1.jpg
Views:	1
Size:	70,8 KB
ID:	704140

    Click image for larger version

Name:	flask2.jpg
Views:	1
Size:	91,7 KB
ID:	704141

  • #2
    Denna kvalar nog mer in som en burk med den stora mynningen, ofta hade de inslipade proppar som var runda eller slipade åttakantiga. Puntelmärket i botten är nästan alltid bortslipat på den här typen av glas så det är vanligt.
    Gravyren i botten har med innehållet den en gång haft att göra, man ser ofta liknande på just apoteksglas. Vad det betyder vet jag inte men nån form av vikt/rymd bör det väl handla om

    Comment


    • #3
      Stort tack! Kul att få det klargjort.

      Jag lurade just på om det var en flaska eller burk

      Comment

      Working...
      X