Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Större bägare i grön glasmassa, kasad dekor. Antik eller ”ny”?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Större bägare i grön glasmassa, kasad dekor. Antik eller ”ny”?

Större bägare i grön glasmassa. Kasad dekor. Rått puntelmärke i botten. Tillverkningsdefekter i form av större innesluten luftbubbla i ovankant samt generellt något sned, se bilder. Finns små repor på undersidan i bägarens kontaktyta med underlaget. I övrigt bra skick, inga nagg eller repor.

Höjd: ca 22 cm. Övre diameter: ca 10 cm.

Inköpt i antikaffär i Karlskrona. Säljaren visste inget om bägarens historia. Hon hade själv köpt den av en familj som hade sålt ”flertalet objekt av högre kvalitet” till henne.

Baserat på dess utformning tycker jag själv att bägaren ser gammal ut, (1700-tal?). Men det fina skicket väcker en misstänksamhet hos mig - kan det var en senare producerad bägare i äldre stil?

- Finns det något vettigt sätt att mer specifikt åldersbestämma denna bägare? Hur gammal tror ni att den är?

Click image for larger version

Name:	76D5A0B6-4BC3-4539-A327-AA32867A1D59.jpg
Views:	1
Size:	51,1 KB
ID:	704065 Click image for larger version

Name:	9B2DFE2D-5BD9-4E26-9571-4F16F9EBB869.jpg
Size:	42,4 KB
ID:	704066 Click image for larger version

Name:	B020A632-D3BF-44BF-BEE2-17401B08748D.jpg
Size:	45,9 KB
ID:	704067 Click image for larger version

Name:	30052C0C-A370-4B27-B76D-7542BCAE5501.jpg
Size:	52,6 KB
ID:	704068 Click image for larger version

Name:	8FE5D965-9EE4-4C99-B6B2-C7DFEBEF2601.jpg
Size:	64,3 KB
ID:	704069 Click image for larger version

Name:	22D0AAC9-5174-4E16-81B4-CC6BECC679B5.jpg
Size:	49,4 KB
ID:	704070

Vänlig hälsning,

Fredrik Sambergs

Alltid svårt med bedömning utifrån bilder men jag får ingen riktig "gammelkänsla" av den, glaset ser för bra och blankt ut.
    Gissar på senare tillverkning, kanske inom de senaste 100 åren.

Comment

Hej, tack för ditt svar. Jag lutar också att den ser för ”ny” nu. Men jag vet inte exakt vad jag baserar det på. Vad/vilka detaljer är det du brukar leta efter/titta på för att avgöra om ett glas är riktigt gammalt?

Vänlig hälsning,

Fredrik Sambergs

Comment

Jag tycker dekoren känns lite stel, mer standardiserad än vad jag väntat mig från ett gammalt glas. Nu kan det ju variera från gravör till gravör, men jag skulle se det som en indikation. Färgen känns också fel. Nu kanske färgen snarast är kopplat till glasmassan, som är det som är tydligast. Blåsor kan ju finnas i allt glas. Man kan ju också se till att skapa dem för att få glasmassan att se gammal ut. Men här saknas framför allt de riktigt små bubblorna som är svårare att skapa. Det borde finnas osmälta partiklar och orenheter i massan också, det saknas helt här.

Comment

Tack för ditt utförliga svar. Jag känner mig ha fått tillräckligt med underlag för att rätt säkert kunna göra bedömningen att bägaren inte är ”riktigt gammal”. Mycket lärorikt på det hela! Lärdom väl värt den relativt lilla investering som jag gjorde i bägaren, 150 kr.

Tack för all hjälp.

Vänlig hälsning,

Fredrik Sambergs

Comment

Working...
          X