Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Geleskål eller saltkar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Geleskål eller saltkar?

Hittade denna skål/kar på en loppis, precis innan hade vi varit och tittat på Kosta glassamlingar. Fick för mig att den var lik något vi såg där men det var så mycket att se så det kan vara hjärnspöke också. Men, är det en geleskål eller ett saltkar? Har ju en liten samling med saltkar så den skulle ju platsa där.

Kragen har ränder som är slipade, foten är gjuten med en ordentlig skarvlinje mitt i stjärnan. Ca 8 cm hög, svagt rosatonad i glaset. Som ni ser ordentligt med slitage och benet är snedplacerat på foten.
    Bifogade filer
    Last edited by Tingeling; 2007-08-16, 09:25.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Storleken säger väl ändå att det inte är en geléskål, iof hade vi små skålar för gelé hemma och den fick fyllas på hela tiden!! :-)
    Min gissning är saltkar till det fina bordet.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ett vackert kar med hög samlarfaktor!
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

Comment

Hade missat ditt svar Sladden! Vet du något som inte jag vet eller går du på känsla?
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Här är det känsla!
          Jag tycket om formen.
          Att den är lite sned och vind.
          Färgtonen är också härlig.
          Samt att jag inte har hittat något liknande.
          resten satte han hår på.

Comment

Samma känsla som när jag hittade den som en ljuslykta för 5 kr

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
              Samma känsla som när jag hittade den som en ljuslykta för 5 kr
              Så ska´de´va´! Du kan nästan bli smålänning.
              resten satte han hår på.

Comment

Vilket vackert saltkar! Tidig produktion från något svenskt glasbruk, finns dock inte med i Kosta glasbruks samlingar eller utställning. Troligen tillverkat omkring 1830, med stöpt/gjuten fot och blåst kupa. Efterberarbetad med slipning.
                Glaset har sannolikt varit nästan helt klart och sedan utsatts för solljus och fått en solarisations effekt som skapat den svagt lila tonen. Det är mangan som användes som avfärgningsmedel som har utfällt pga solljus.

Möjligt att det ändå är Kosta eller Reijmyre glasbruk som kan vara tillverkare...

I Kostas samlingar förekommer det föremål som är tillverkade efter likvärdig metod.

Comment

Tack för ditt svar Bay! Den inköptes bara ett par mil från Kosta på en mindre loppis så det finns ju en chans att den är därifrån.

Runt 1830, det var inte dåligt! Står numera bland de andra äldre saltkaren och är ett av de vackraste.

Comment

Working...
                  X