Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt glas + handsprit = ok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Gammalt glas + handsprit = ok?

Hej alla experter på glas!

Kan gammalt glas ta skada av att bli rengjort med handsprit, eller tål det sådan behandling?
    Om det kan ta skada, hur gammalt glas behöver man akta sig för att skada, och vilket glas är ok att använda handsprit på om något?

Är orolig att jag skapat en "hinna" på glaset med handspriten, men den kan lika gärna ha funnits där innan min rengöring.
    Om jag nu har skapat denna hinna, finns det något sätt att få bort den? Yes och ljummet vatten hjälper ej...

Ångest!!!
    Hoppas någon som vet kan svara.

Obs: det handlar inte om diskmaskins-mjölkig skada, ej heller beläggning av vätska i dricksglas.

(Kul att vara tillbaka på PES efter 6 års frånvaro fattar inte att det är så länge sedan sist!)

Hej!
    Några funderingar i väntan på att någon expert tillstöter -

Sprit verkar inte vara farligt för glas. I Glasboken står det nämligen om glassjuka, att man kan förhindra sjukdomen från att fortsätta genom att göra rent glaset med T-sprit eller aceton och sedan lägga på tunt med plastlack när det har torkat ordentligt.

När man vill rengöra glas med sprit är det nog bäst att använda T-sprit eller ytsprit (avsedd att desinficera ytor med). Handsprit kan innehålla konsistensgivare, parfym, återfuktande ämnen osv, som är trevligt när man ska gnida in händerna men som glas inte direkt har någon nytta av. Och när spriten avdunstat från handspriten är de andra ingredienserna rimligen kvar på glasytan.

Om handspriten har lämnat en hinna på glaset, så kommer det ju från något som fanns i handspriten, eller, som du skrev, något som redan fanns på glaset. Det är inte säkert att allt som är lösligt i sprit går så lätt att lösa med diskmedel och vatten. Så jag skulle testa att gnida med en trasa med T-sprit på, och se om det blev bättre när det har torkat.

Lycka till!

Comment

Vill bara tillägga att kemiskt ren bensin
      på en mjuk tygbit brukar funka också.

Comment

Tack för svar Anna-Carin och Prylsnubben!

Jag använde Salubrin handsprit, och det innehåller (från https://salubrin.se/produkter/handdesinfektion-500ml/):
        Ethanol (640g/1000g), Aqua, Isopropyl Alcohol (60g/1000g), Glycerin, PVM/MA Decadiene Crosspolymer, Aminomethyl Propanol, T-Butyl Alcohol.

Det känns spontant som att innehållet i en handsprit borde gå att tvätta bort med Yes... men kanske inte från en glasyta?

Det låter lite läskigt att använda T-sprit, bensin och liknande på glaset, men ni har nog rätt... det är ju iaf renare/utan tillsatser. Jag ska nog prova när jag får tillfälle. Gör det ingen skillnad så får jag intala mig att hinnan fanns sedan tidigare.

Objektet i fråga (tyvärr dåligt nattfoto), glasklot 1800-tal? Äldre? Senare?

Click image for larger version

Name:	glaskula.jpg
Views:	1
Size:	81,7 KB
ID:	575148

Comment

Jag tror att PVM/MA Decadiene Crosspolymer är boven. Google berättar att den används i hårstylingprodukter för att bilda en film som ger stadga åt håret, och att den inte är vattenlöslig... Den har gett handspriten rätt konsistens. Testa sprit eller bensin som prylsnubben föreslår, så får du nog bort den!

Comment

Ja, så kan det vara.
            T o m namnet på kemikalien låter otäckt

Comment

Working...
            X