Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gräddsnipor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gräddsnipor

Skulle vilja ha hjälp att tidsbestämma dessa. Bägge har knäck i botten.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Kanske skulle överlåta till någon med priskuranter och mer glasvana - fast det kan vara roligt att se hur rätt man lyckas gissa
    Den första modellen vet jag har tillverkats längre tillbaka under 1800-talet - fast vad jag vet så var den väl som mest populär för tillbringare och gräddsnipor runt sekelskiftet 1900. Handtaget känns som ett jugendhandtag.
    Den andra liknar mer modeller från 1800-talet. Den har ganska mycket likheter med kannor från mitten av 1800-talet i glas och porslin - fast lite väl raka väggar. Den är nog yngre än så, men jag tror alla fall att den kan vara 1800-tal.

Comment

Trevligt med gissningar! Kom igen o gissa! Vill bara påpeka att det första handtaget hör till den andra snipan.

Comment

Jag glömde bort handtaget i mitt svar - första kannan är alltså första kannan. Andra kannan är sista kannan med första handtaget.
        Jag undrar om andra gräddsnipan kanske ändå inte kan vara gjord en bit tillbaka på 1800-talet.
        Om inga glassamlare dyker upp kanske vi kan fråga Peter S - hur länge var den här typen av handtag moderna på Porslinskannor?
        Bifogade filer

Comment

Aha, så du tycker att det handtaget är likt det vita porslinshandtaget du har bild på. Är det böjen på handtaget som reser sig över snipans kant?
          Min egen gissning är att den första kannan som är rak och enkel är den nyare. Ansättningen på det handtaget är inte dittryckt som på den andra kannan. Så långt min gissning.

Comment

Oj, då. En dirket fråga till mig i en glastråd...
            Jag vet inte själv vari likheten mellan glashandtaget och porslinshandtaget ligger. Utformningen har inte bara med stil utan också om ergonomi att göra. En så stor hänkel som på kannor behöver andra anordningar än de på kaffekoppar där man håller emot med långfingret under hänkeln. På kannor är tumgreppet viktigast för att hålla kanna på rätt köl och inte tippa framåt. Antingen är det en platta att lägga tummen på eller en krok att hålla i.
            Porslinshandtaget på bilden hör till nyrokoko-stilen och har funnits i mer eller mindre uttalade former ända fram till idag (blå blom, t.ex). Glaskannans handtag på bilden liknar mer de uppdragna hänklar som finns på empirens porslin. Men man kan med denna metod bara komma fram till ett tidigaste tillverkningsdatum och inte ett senaste. Formtraditionerna gör att det kan vara tillverkat när som helst efter detta.
            Stilmässigt tycker jag att kannorna kan betecknas som jugendstil och som empirstil. Ålder har jag ingen aning om.

Comment

Stilen blir ju en blandning mellan mode, ergonomi/ praktiska avvägningar och materialets tekniska förutsättningar.
              Fast den här böjen är väl knappast praktisk - den måste vara modebetonad. Sedan finns den på empirekannor - men också på rokokokannor - om än inte alla - därav min fråga. Nyrokokoornament som dem på min kanna blir ju svåra att lägga på på en glaskanna - om den inte görs i pressglas.
              Och glasmassan ser för ren ut för att vara riktigt tidig - då borde man ju ha kostat på den med slipning eller gravyr. Alternativet är ju att den skulle vara nyempire från sekelskiftet 1900 - fast för det första brukar det väl mest vara riktig kejsarstil och inte senempir som kopieras då - sedan har jag inte sett så mycket som liknar det här förrut i den vägen.
              Jag tänkte mest att just den här böjen är vanligare på tidiga nyrokokokannor - yngre kannor har väl oftast en enklare hantagsform. Fast visst - du har ju rätt - undantag finns alltid och många modeller behåller ju sin popularitet under mer än ett halvsekel - och snart kommer nog någon med en priskurant och visar att modellen har tillverkats långt in på 1900-talet
              Det blev en lång gissning det här, men det är väl roligt att få disskutera lite ibland.

Comment

De kan nog båda anses höra till tiden kring 1900.
                Denna bild ur priskurant är från Örnberg Anderssons Aktiebolag AB Fåglavik år 1900.
                Typen av gräddkannor ser du på bilden, i och för sig med slipad dekor. Men det fanns både med och utan den.
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                  De kan nog båda anses höra till tiden kring 1900.
                  Denna bild ur priskurant är från Örnberg Anderssons Aktiebolag AB Fåglavik år 1900.
                  Typen av gräddkannor ser du på bilden, i och för sig med slipad dekor. Men det fanns både med och utan den.
                  Håller med Kallin där!
                  Ser att gräddkanna är med i 1883 års priskurant!
                  Hirvi
                  SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Då tackar jag Lars K och Hirvi för detta och med en liten extra till "glasblåsar´n ". Handtagens ansättning nertill ser väldigt olika ut, vilka tekniker användes? Den raka har en fin ansatt klump medan den andra kannan har den liksom ditnypt.

Comment

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                      Då tackar jag Lars K och Hirvi för detta och med en liten extra till "glasblåsar´n ". Handtagens ansättning nertill ser väldigt olika ut, vilka tekniker användes? Den raka har en fin ansatt klump medan den andra kannan har den liksom ditnypt.
                      Det berodde på vilken mästare som satt på stolen och gjorde grepen!
                      Vissa var riktigt duktiga på att göra fina grepar!
                      Anfångaren var ju viktigt också,
                      kom han med en glasbit på pipan som liknade en (träsko) då blev det grepe därefter också!
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
                      X