Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglas/Turbinglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Aha!
    Snygg hatt förresten!
    Söffe

    Comment


    • #77
      En dockkaraff med glas, som jag inte har kvar, men jag tror att den är ca 8-9 cm hög.
      Bifogade filer

      Comment


      • #78
        Pressglas konfektskål

        En trevlig pressglasskål på fot. Vad tror ni är en ungefärlig ålder på den?

        Någon får jättegärna svara på min fråga om Turbinskålen ovan också!
        Bifogade filer

        Comment


        • #79
          Modellen "Turbin" var Reijmyres produktion av visst pressglas,men det finns kopior.

          Comment


          • #80
            Ursprungligen postat av Danjel Visa inlägg
            En trevlig pressglasskål på fot. Vad tror ni är en ungefärlig ålder på den?

            Någon får jättegärna svara på min fråga om Turbinskålen ovan också!
            Din Turbinskål ser bra ut och är nog gammal, puntelmärke på pressglas brukar vara ett bra kvitto. Den andra skålen däremot känns "ny" men det är mest en känsla jag får, foten och skarvarna känns inte rätt

            Comment


            • #81
              Turbin är en modell av glasalster som tillverkades av Reimyre som hette "TURBIN"
              Det finns flera olika tillverkare med pjäser som liknar denna, men är inte Turbin
              de kallas något annat och dem känner jag inte till så bra.

              Comment


              • #82
                Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                Din Turbinskål ser bra ut och är nog gammal, puntelmärke på pressglas brukar vara ett bra kvitto. Den andra skålen däremot känns "ny" men det är mest en känsla jag får, foten och skarvarna känns inte rätt
                Tack för svaret Legion Det är nog som jag misstänkte, att Turbinskålen är den äldsta av de här två. Det skulle vara roligt att få en lite närmare tidsbestämmelse men det är nog jättesvårt inser jag.

                NORRLAND: Se Bay Åkerbloms lilla historielektion, inlägg nr 13 på den här tråden!

                Snart lägger jag ut ett foto här på mitt gröna tårt/kakfat i pressglas... stay tuned!

                Comment


                • #83
                  Grönt tårt/kakfat

                  Ville bara visa mitt gröna tårt/kakfat på fot i pressglas. Har fått det av min mormor. Det är i alla fall 30-40-tal, kanske äldre? Tillverkare?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #84
                    Hittade en liten vas i turbinmönster i lördags. Höjden är ca 15 cm. I botten en 12-uddig stjärna.
                    söffe
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #85
                      Fin.

                      Comment


                      • #86
                        Hej jag har ett glas på fot som liknar ditt glas, jag har undrat om det har någon ålder för det ser ut som om det är drivet i kupan och oret glas med små bubblor i. Glaset är inte heller helt klart.
                        Undrar chezz

                        Comment


                        • #87
                          Vilket otroligt vacker fatm tycker Chezz

                          Comment


                          • #88
                            Lägger in ett par turbin-ljusstakar i vitt flussglas. Eftersom formarna sålts mellan bruken var det trevligt att dessa hade sina etiketter kvar. Har tagit lite bilder på detaljer för referens, men det är ju möjligt att just denna form är inköpt från ett annat glasbruk.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #89
                              Tjusiga flussljusstakar Står det Åfors på etiketten?
                              DG

                              Comment


                              • #90
                                Tack Lasse!
                                Javisst står det Åfors, Sweden, på etiketten.
                                Lägger in en större bild så att det blir lättare att se.

                                Mvh Simco
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X