Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ruda Glasbruk - Demant - Damant ???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ruda Glasbruk - Demant - Damant ???

Jag hittade ett fotoalbum på Yahoo med bilder på objekt från Ruda glasbruk.
    Där finns bilder på bl.a. askfat "Demant" och skål "Damant" (Göte
    Augustsson).

Nu undrar jag - vad heter det? Damant? Demant?

Eller är det bara en felskrivning? Ska det vara Diamant?

.
    .

En bra länk du visade! Har sett diskussionen kring namnet och tror mig minnas att ursprungstanken var Diamant men att det handlade om ngt slags skyddat namn och istället blev det Demant. Kanske kan ngn annan fylla i luckorna.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Länken var bra! Det var ju även bilder på föremål från Åseda och Whitefriars.
      Kul att se alla dessa bilder!

Det kan nog ha med namnskydd att göra, såg något om Kosta och Diamant (listning på Tradera: likörglas resp. cocktail/sherryglas) och då gick det väl inte för sig att Ruda hade samma namn, Diamant.

.
      .

Comment

Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
        Länken var bra! Det var ju även bilder på föremål från Åseda och Whitefriars.
        Kul att se alla dessa bilder!
        Lite off topic, men Åseda glasbruk verkar faktiskt vara överrepresenterat utomlands, åtminstone på webben. Tittar man runt på internationella forum så pratas det väldigt mycket om vad som där kallas "Seda-glass" (en misstolkning av etiketten), och antalet samlare av detta verkar rätt stort...

En annan lite rolig feltolkning är det populära namnet "Gul Vase" för Otto Brauers golvvaser (dk: gulvvase) för Holmegaard...

Comment

Det ska vara Demant. I branschtidningen "Glas och Porslin" (1967) finns en artikel om detta.

här har ni texten till Näckens polska

.
          .
          .
          Bifogade filer
          Last edited by alegni; 2007-08-02, 00:02.

Comment

Jo Alegni jag har läst den här artikeln och är glad att mitt minne är någorlunda intakt. Jag samlade nämligen på Augustssons Ruda-varianter ett tag och bråkade omkring ett tag just kring Demant-objekten. Trevligt att du fann artikeln!
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
            X