Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Signerade och Etiketterade Eda assietter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Signerade och Etiketterade Eda assietter

Click image for larger version

Name:	5C4A2972-3D11-4382-8A4B-736B0A86FDCD.jpg
Views:	1
Size:	37,1 KB
ID:	688385Click image for larger version

Name:	6C791E9C-C853-495A-BACE-2A230BD444A9.jpg
Size:	49,5 KB
ID:	688386Click image for larger version

Name:	FA0C0733-12E0-4384-A551-C26DAC24D095.jpg
Size:	39,5 KB
ID:	688384Hej! Fann ett gäng lite roliga assietter från Eda ganska nyligen. Dem är av att döma från den tiden när Kosta sålde ut Edas lager (några har Kosta Eda etikett)
    Jag har dock samlat på mig lite frågor om just dem här.
    Hur ofta var det man signerade sådana här enkla grejer? Vad jag har hört så signerade man ju bara de finare pjäserna... (I det här fallet är några signerade Eda-31).
    Hur länge var det Kosta hade just den här etiketten? Hur mycket kan ha producerats av dessa?
    All information jag kan få är roligt!

Må information kring dessa dyka upp i dagens ljus...
    Last edited by Ungfyndaren; 2018-10-09, 10:02.

Kosta var ju ett av glasbruken i koncernen "De svenska kristallglasbruken" och fick därför uppdraget att sälja Edas lager efter den svåra konkursen 1933.
    För ändamålet tycks man ha tryckt upp etiketten Eda/Kosta som man finner då och då. Vissa glas ur Edas sortiment såldes också med ren Kosta-etikett. Det förefaller också som Kosta har fortsatt att tillverka en del av de tidigare Edamodellerna.
    Det påstås som sagt att Eda bara signerade prima vara. Signeringen med Eda-årtal inleddes med Edvard Strömberg men fortsatte ända till brukets slutgiltiga nedläggning 1953. Någon dokumentation om mängden av signerade eller på olika sätt etiketterade glas finns så vitt jag vet inte.

Comment

Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
      Kosta var ju ett av glasbruken i koncernen "De svenska kristallglasbruken" och fick därför uppdraget att sälja Edas lager efter den svåra konkursen 1933.
      För ändamålet tycks man ha tryckt upp etiketten Eda/Kosta som man finner då och då. Vissa glas ur Edas sortiment såldes också med ren Kosta-etikett. Det förefaller också som Kosta har fortsatt att tillverka en del av de tidigare Edamodellerna.
      Det påstås som sagt att Eda bara signerade prima vara. Signeringen med Eda-årtal inleddes med Edvard Strömberg men fortsatte ända till brukets slutgiltiga nedläggning 1953. Någon dokumentation om mängden av signerade eller på olika sätt etiketterade glas finns så vitt jag vet inte.
      Oj vad tiden gått utan att man varit här...
      Men, ett stort tack för svaret!
      Det var spännande och rolig information att få lära sig!

Comment

Working...
      X