Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

en dåligt pressad assiett

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• en dåligt pressad assiett

I Bergdala glastekniska museum har vi en pressad assiett som drar till sig många kommentarer.

Vi har valt ut den för att den är så ful(t gjord) - stora presskägg (vassa) runt om, till exempel.

Många besökare "har en PRECIS likadan", och attribuerar den till (i popularitetsordning) Transjö, Lindshammar, Fåglavik. Många säger också, i en lite nedlåtande ton, att "ALLA" gjorde ju dendär assietten, underförstått "så varför visar ni en sån".

Med Transjö avses naturligtvis Transjö I (nedlagt 1950)

Med Lindshammar har jag aldrig fått några tidsförslag, men Fåglaviksförespråkarna bruka ha ett tidigare spann (1885-1905, ungefär).

Själv tror jag, med tanke på att jag fann den i min mammas skåp, att den har inhandlats tidigast 1945, senast 1960, troligare på en sekundashop än på en loppis.

Många säger att den heter "Eklöv" (men jag tycker den snarare liknar ett lönnlöv...)

Från ovan:
    Click image for larger version

Name:	assiett-avers.jpg
Views:	1
Size:	108,2 KB
ID:	688329

undersidan:
    Click image for larger version

Name:	assiett-revers.jpg
Views:	1
Size:	110,4 KB
ID:	688330

Synpunkt? ("alla" är ett, för mig, helt ok förslag)

(borde mätt den, men glömde - ungefär handflatestorlek, alltså max 15 cm)

Har egentligen ingen aning, men ser de väldigt ofta på loppis, de finns i en mängd olika färger. Jag har också konstaterat att de måste ha producerats ganska sent , en god bit efter kriget. Vissa förefaller dock vara äldre, med bättre efterbearbetning. Jag misstänker att det stämmer att det är flera glasbruk som gjort assietterna.

Comment

Working...
    X