Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pressglasskål på fot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pressglasskål på fot

Den här skålen har jag inte i min ägo. (Ännu )
    Tredelad form och en mycket vacker veckad kant. Jag har inte sett någon liknande tidigare.
    Någon som kan säga något om den?
    Bifogade filer

Nja, jag tror inte den är så gammal... Mjuka kanter, grunda reliefer, tydliga skarvar... Åhléns 1980-tal är min gissning... Men jag kan ju ha fel!

Comment

Det grunda reliefmönstret, som peter nämner, var det första som fick mig att tro att den var nyare, liksom den alltför klara glasmassan. Åhlens tror jag nog inte på, men andra halvan av 1900-talet.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag vet att man ofta använde likadana eller liknande mönsterformar under många år.
        Undrar ändå om bedömningen om Åhlens 1980-tal kvarstår med tanke på faten i den här länken?

Comment

Om inte BAY uttalat sig i frågan hade jag fortfarande envist hävdat det. Här finns inget av hantverksskicklighet eller glasmassa eller pressglaseffekter för den delen som motiverar en så gammal tillverkning. Det ser "könlöst" ut.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Om inte BAY uttalat sig i frågan hade jag fortfarande envist hävdat det. Här finns inget av hantverksskicklighet eller glasmassa eller pressglaseffekter för den delen som motiverar en så gammal tillverkning. Det ser "könlöst" ut.
            Det som jag gillar hos både skålen och faten är kombinationen av pressning och veckad kant.
            Skålen är inte min, så jag kan inte titta närmare på den, och har ju inte riktigt samma mönster som faten i den andra tråden.
            Dessutom så kan det väl vara så att det här mönstret tillverkats i massor av år.
            BAY.s åsikt gäller ju bara åldern på Ballonggrevens fat.
            Mitt kan ju vara hur nytt som helst.
            Fast jag väljer att tro att även mitt har en aktningsvärd ålder.

Comment

Working...
            X