Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Schatullflaska med blomslipning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Schatullflaska med blomslipning

Damflaska gråtonad med lite blåsor och sten i glaset. Blomslipad med monogrammet MBD. Det är inte ofta man hittar en flaska med qvinligt atribut,
    Bifogade filer

Jag har ibland sett ett par schatullflaskor med mannen och kvinnans initialer. Det är ju möjligt att den ursprungligen varit del i ett sådant par.

Comment

Ja så kan det nog vara

Comment

Killar och tjejer....

Hallå.
        Kul att se, blommor och bin. Damflaska tror jag inte på. Flarran är en bröllopsgåva, sent 1800-tal, etsad med slipat monogram. Brännvin gillas av killar, då som nu...
        So long
        Kim

Comment

Varken graverad eller etsad utan slipad. Dålig bild

Comment

Skulle jag gissa på tid skulle jag kanske säga 1800-talets tredje fjärdedel eller så.

Comment

Jag gissade slutet av 1800 men vilket bruk.

Comment

Flaskan är helt säkert graverad. Gravyren är med stor sannolikhet utförd av gravören Anders Fredrik Levin vid Eda glasbruk någon gång mellan 1847 och 1872. Hans bokstäver är omisskännliga. Kvinnliga monogram förekommer ibland även på så maskulina objekt som schatullflaskor. Oftast handlar det om bröllopsflaskor (lysningspresenter) där båda kontrahenternas monogram finns på var sin sida. Någon gång har nog bruden och brudgummen fått var sin.
                Den form av slipning med små stenar som kallas blomslipning kom i början av 1900-talet.
                Last edited by gärdsle; 2018-08-31, 00:19.

Comment

Tack gärdsle
                  Lite tidigare än jag trodde och Anders Fredrik Levin vid Eda var ett stort pluss

Comment

A-F Levin kom till Sölje som lärpojke hos mästergravören Chiewitz redan 1816. Han var då 13 år. Chiewitz hade blivit arbetslös vid Kungsholms glasbruk. Levin blir kvar på Sölje till 1839 då han flyttar till Gjöviks glasbruk i Norge. När det lägger ner 1843 återvänder han till Värmland, först till Liljedahl och därefter till Eda 1847. Där verkar han till sin död 1875. Flaskan kan faktiskt vara också från Sölje. Schatullflaskan har ju en evig form och Cedersbergstypen av gravyr har dominerat det som skrivits. Chiewitz och Levins gravyrer utmärkes av goda redskap, förstklassigt tecknande och stabila händer. De använde sällan kasningsteknik.
                    På Eda Glasmuseum finns graverade glas, pluntor och schatullflaskor av Levin, men också några Chiewitz-flaskor.
                    Har du någon aning om flaskans historia? Ibland går det att få fram vem monogrammet avser. MBD kan vara t.ex. Marta Bengtsdotter, d.v.s. första bokstaven står för förnamnet, andra för efternamnet och så då S eller D beroende på kön.
                    Last edited by gärdsle; 2018-08-31, 13:04.

Comment

Jag ingen info vart den kommer ifrån men finns i Värmland. Kan den grå tonen i glaset vara en ledtråd

Comment

Egentligen inte, eftersom glassatsen varierade lite från smälta till smälta. Svårt att bedöma på foto dessutom.
                        Vad gravyren beträffar måste jag väl säga att den inte hör till Levins bästa, men ändå....
                        Last edited by gärdsle; 2018-08-31, 22:42.

Comment

Working...
                        X