Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blå vas med en kung!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Blå vas med en kung!

Denna blåa vasen är jag nyfiken på, ca 30 cm hög, puntlad botten med driven hals,
    vem är kungen?, två korslagda gevär samt svärd, troligen inte så gammal, dåligt slitage i botten,
    var kan den vara gjord, tacksam för vad ni har att komma med.
    Hirvi
    Bifogade filer
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Troligen en vin/spritkaraff?

Hej!

Kungen bör vara Oskar II,
    Sveriges regent 1872 - 1907.
    Säkert ingen sen produktion.
    Formblåst med driven mynning.

Comment

Ursprungligen postat av Blånäsa-99 Visa inlägg
      Hej!

Kungen bör vara Oskar II,
      Sveriges regent 1872 - 1907.
      Säkert ingen sen produktion.
      Formblåst med driven mynning.
      Hade väl tankar åt Oskar 2, blåst i en välgjord järnform,
      den var rejält skitig från början, men efter lite vaskning blev den som ny tycker jag.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Kungen är Oscar II i sin favorithuvudbonad (möjligen amiral). Det ser ändå ut att vara en åldrad monark, så jag dristar mig att föreslå 1897, då kungen firade 25-årsjubileum som monark. Då gjordes mängder av prylar med honom på. Dessutom hade vi en stor utställning i Stockholm detta år vilket väl gynnade försäljningsmöjligheterna. Eftersom detta nog var ett föremål som aktades väl kanske det inte har använts så mycket och därför inte nött så mycket.

Comment

Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
          Kungen är Oscar II i sin favorithuvudbonad (möjligen amiral). Det ser ändå ut att vara en åldrad monark, så jag dristar mig att föreslå 1897, då kungen firade 25-årsjubileum som monark. Då gjordes mängder av prylar med honom på. Dessutom hade vi en stor utställning i Stockholm detta år vilket väl gynnade försäljningsmöjligheterna. Eftersom detta nog var ett föremål som aktades väl kanske det inte har använts så mycket och därför inte nött så mycket.
          Tackar gärdsle för info om kung Oskar II, kanske blåst i Sverige då, jag blev förvånad att den inte var mer sliten,
          såg inget slitage i botten, man ser ju löve-pluntor i samma skicket i bland så man kan tro att dom är nyblåsta,
          men den kan ju ha stått på en fin duk och varit välaktad, kanske någon mera här på forumet sitter inne med en sådan vas.
          Hirvi

Comment

Jag funderar lite på om det kan ha varit en förpackning. Vi har ju tidigare haft upp hårpomadaförpackningen som förvisso har en enklare bladranka i dekoren men annars är lite lik. Den var väl från Karl XV:s tid. Blått brukar ju annars vara typiskt för kemtekniska förpackningar. Sedan kan den ju mycket väl ha gjorts för att fungera som vas när den väl var tom. Och "kung oscars hårpomada" kan ju mycket väl ha tagits fram i samband med industiutställningen i Stockholm 1897.

Comment

Mycket hårpomada blir det..............,med tanke på att vasen är 30cm hög.
              Inget för privat bruk då kantänka, kanske tillhört den kungliga hoffrisören ?

Comment

Nej, jag kan ju ha fel, missade att den var så hög. Kanske dyker svaret upp.

Comment

Funderar lite grann på det fönster som inte har något motiv. Kungen i ett, korslagda gevär och svärd i ett och ett tomt. Skulle det möjligen kunna ha använts till att gravera in ett namn eller initialer på en köpare ev. segrare där? Skarpskytterörelsen var i full gång, men varför svärden i så fall? Kunde också ha funnits hos en gravör på marknad eller utställning och graverats på plats. Men det kanske bara fattades fantasi hos tillverkaren för ytterligare ett fönstermotiv, men då kunde man ju ha gjort den med bara två fönster.

Comment

Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                    Funderar lite grann på det fönster som inte har något motiv. Kungen i ett, korslagda gevär och svärd i ett och ett tomt. Skulle det möjligen kunna ha använts till att gravera in ett namn eller initialer på en köpare ev. segrare där? Skarpskytterörelsen var i full gång, men varför svärden i så fall? Kunde också ha funnits hos en gravör på marknad eller utställning och graverats på plats. Men det kanske bara fattades fantasi hos tillverkaren för ytterligare ett fönstermotiv, men då kunde man ju ha gjort den med bara två fönster.
                    Det är ju möjligt men jag har inte sett kombinationen tidigare. Formblåsningen är ju en relativt billig teknik för att skapa glas, även om givetvis en vas som den här skulle kunna vara eftertraktad för många med liten plånbok och som sällan ägde särskilt många färgglada glasföremål. Men frågan är om man skulle kosta på gravyr på en sådan.

Jag tror mer på amtigen en förpackning som efter att ha tömts kunnat fungera som vas, eller större produktion i samband med något rojalistiskt färgat evenemang, stockholmsutställningen är en möjlighet, någon av oscars jämna födelsedagar kunder ju vara ett annat - 1897 firades ju förutom stockholmsutställningen 25 år på tronen för Oscar.
                    Last edited by FBQ; 2018-06-10, 09:47.

Comment

Min första tanke var också att det är en förpackning, eller snarare ett reklamföremål för en glasförpackning för nån hårprodukt eller liknande. Det finns andra exempel på den typen. Det som talar emot det är mynningen som inte är är av normal förpackningstyp
                      Last edited by Legion; 2018-06-10, 15:17.

Comment

Jag tackar er alla för ni spånar i ämnet vasen med Oskar II, snart kanske det klickar till,
                        jag vet fortfarande inget.
                        Hirvi

Comment

Lars Kallin har en Karaff med Oscar II avbildad i relief. Så kanske en karaff som är gjord till vas.
                          bild lånad från
                          Bifogade filer

Comment

Tackar för den nobe, det var ju kul att Kallin hade den, han hade bara sett den med regalin som flaska,
                            men det gick ju att driva dom på olika vis.
                            Hirvi

Comment

Working...
                            X