Ja, den har åtkantig fot som din, rått puntelmärke, och faktist även stjärnor även om fotot är dåligt.
Har för mig att jag även har utan stjärnor, den varianten finns avbildad från priskuranter i "gammalt glas" och skall där ha hetat lornjett. Skall försöka kolla upp vilka glasbruk som gjort den men hinner nog inte leta gräddkannor, måste med båten och vidare till Dalarna så snart jag kommer hem. Men jag kan försöka återkomma, har nog assietter och sockerskålar med dekor lornjett också.
Dessa gräddkannor är avhandlade på forumet för ett antal år sen, de finns i kuranter från ca 1850-60-tal. den med stjärna från Kosta och den utan från Limmared. Troligen fanns de hos fler bruk.
Edit: Kannan finns inte i Lersjös Gammalt glas men däremot i Pressat glas och kallas där både "Lorgnet" och "Slät med kulor" från Reijmyre.
Kan ju förtydliga att det är den utan stjärnor som Reijmyre kallar "slät med kulor", samma benämning används också i Limmared.
Kostas variant kallas rätt och slätt för "slätpressade" i motsats till de med snirkliga mönster som kallas "fina" i 1855 års kurant. Den finns fortfarande med 1885 men då utan namn.
Lorgnett vet jag inte var det kommer från, finns inte i de kuranter jag har tillgång till
Rundlarna med eller utan stjärna i måste ju vara
upphovet till att mönstret (kanske i folkmun?) gick
under namnet "lornjett/lorgnette", en slags dam-
glasögon utan skalmar.
JKmf. "slät med kulor".
Jag hann inte titta innan det blev dags att åka men Legion hjälpte mig. Verkade som jag blandade bort "pressat glas" och "gammalt glas". Jag får återkomma i nästa vecka med fler bilder om det finns intresse att gå igenom olika varianter.
Tittade vad jag hittade utan att letat ordentligt, tre fat och en sockerskål, sockerskålen skiljer sig lite i formen, den kan möjligen räknas vara av annan modell. Den har planslipad fotring, faten har bortkulat puntelmärke.
Comment