Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp med identifiering av glaskaraff
Collapse
X
-
Har lite svårt att ser på bilden, men troligtvis står det Elme på etiketten
-
Wow, vilket snabbt svar! Utifrån bilder som jag sett på Google så ser det ut stämma. Tusen tack för ditt snabba svar! 😄Ursprungligen postat av Maria Visa inläggHar lite svårt att ser på bilden, men troligtvis står det Elme på etiketten
Comment
-
Det är så roligt att få svar så snabbt från kunniga människor!Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inläggDet är väldigt likt Edvin Ollers stil, min gissning är att det är just han som formgivit karaffen.
Med Vänliga Hälsningar
Ungfyndaren
När jag gör lite sökningar på Edvin Ollers ser jag att han var verksam på Elme glasbruk mellan 1926 - 1930, det enligt Börje Åkerblom glaskonsult. Kan man då anta att karaffen också är från den tiden eller kan den ha tillverkats ända fram till 1970 då glasbruket lades ner?
Comment
-
Den är nog från tiden, den tillverkades nog inte särskilt länge sålänge den inte hade blivit en storsäljare.Ursprungligen postat av Nokkamies Visa inläggDet är så roligt att få svar så snabbt från kunniga människor!
När jag gör lite sökningar på Edvin Ollers ser jag att han var verksam på Elme glasbruk mellan 1926 - 1930, det enligt Börje Åkerblom glaskonsult. Kan man då anta att karaffen också är från den tiden eller kan den ha tillverkats ända fram till 1970 då glasbruket lades ner?
Comment

Comment