Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med identifiering av glaskaraff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med identifiering av glaskaraff

Hej!

Jag köpte för ett par veckor sedan denna fina karaff på auktion för en hundring. Dock vet jag inte vad det är för märke och det visste inte auktionsfirman heller.

Tack på förhand!

Click image for larger version

Name:	Karaffmärke.jpg
Views:	1
Size:	32,9 KB
ID:	685188Click image for larger version

Name:	Karaff.jpg
Views:	1
Size:	39,1 KB
ID:	685189

Har lite svårt att ser på bilden, men troligtvis står det Elme på etiketten
    I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
      Har lite svårt att ser på bilden, men troligtvis står det Elme på etiketten
      Wow, vilket snabbt svar! Utifrån bilder som jag sett på Google så ser det ut stämma. Tusen tack för ditt snabba svar! 😄

Comment

Det är väldigt likt Edvin Ollers stil, min gissning är att det är just han som formgivit karaffen.
        Med Vänliga Hälsningar
        Ungfyndaren

Comment

Ursprungligen postat av Ungfyndaren Visa inlägg
          Det är väldigt likt Edvin Ollers stil, min gissning är att det är just han som formgivit karaffen.
          Med Vänliga Hälsningar
          Ungfyndaren
          Det är så roligt att få svar så snabbt från kunniga människor!

När jag gör lite sökningar på Edvin Ollers ser jag att han var verksam på Elme glasbruk mellan 1926 - 1930, det enligt Börje Åkerblom glaskonsult. Kan man då anta att karaffen också är från den tiden eller kan den ha tillverkats ända fram till 1970 då glasbruket lades ner?

Comment

Ursprungligen postat av Nokkamies Visa inlägg
            Det är så roligt att få svar så snabbt från kunniga människor!

När jag gör lite sökningar på Edvin Ollers ser jag att han var verksam på Elme glasbruk mellan 1926 - 1930, det enligt Börje Åkerblom glaskonsult. Kan man då anta att karaffen också är från den tiden eller kan den ha tillverkats ända fram till 1970 då glasbruket lades ner?
            Den är nog från tiden, den tillverkades nog inte särskilt länge sålänge den inte hade blivit en storsäljare.

Comment

Karaff Elme

Kan inte bekräfta att det är Edvin Ollers som är formgivare till karaffen. Den finns inte i kända kataloger.
              Karaffen bör vara från omkring 1930-talet.

Mvh/Bay

Comment

Working...
              X