Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vaser i flussglas när kan dessa vara tillverkade?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vaser i flussglas när kan dessa vara tillverkade?

Då och då stöter man ju på vaser i flussglas. Ofta ganska små och med olika handmålade motiv. Ja som till exempel dessa två som står i min hylla. :-) Jag gissar att den här typen av vaser var populära runt sekelskiftet 1800/1900? Men jag kanske är helt ute och reser! Kan mina vaser vara tillverkade i Sverige tro. Och om ja, tillverkades de på många glasbruk?
    Den ena är något gulnad i glasmassan och har ett riktigt osnyggt puntelmärke. Någon som har lust att dela med sig av idéer och kunskap?
    Bifogade filer

Ja som du skriver så har du nog en ganska rätt ålder på dom, dom kan säkert vara svenska,
    många bruk gjorde dom tydligen, det var oftast damer som satt och frimålade i en mängd olika motiv,
    dom var duktiga och vana så motiven blev hyfsat lika, från Fåglaviks glasbruk där jag kom i från sades att tio damer satt på rad och målade dessa på sin storhetstid, puntelmärket är ju trevligt med sin luftgrop.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
      Ja som du skriver så har du nog en ganska rätt ålder på dom, dom kan säkert vara svenska,
      många bruk gjorde dom tydligen, det var oftast damer som satt och frimålade i en mängd olika motiv,
      dom var duktiga och vana så motiven blev hyfsat lika, från Fåglaviks glasbruk där jag kom i från sades att tio damer satt på rad och målade dessa på sin storhetstid, puntelmärket är ju trevligt med sin luftgrop.
      Hirvi
      Mycket intressant! Den stora populariteten förklarar ju varför man fortfarande hittar dessa då och då trots deras skörhet i kombination med ålder. Kunde inte låta bli att skratta år hur olika man kan se på ett puntelmärke; fult för mig är trevligt för glasexperten. Tack för att du delar med dig av din kunskap!

Comment

Working...
      X