Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal glas

Hittade det här hos en släkting som hade loppis. Tyvärr ganska krafiga kalkavlagringar, de har nog använt det som vas. Bilderna blev inte jättebra, skall försöka ordna bättre.

Någon som görs gissa på ålder?Click image for larger version

Name:	20171029_134911_001.jpg
Views:	1
Size:	54,7 KB
ID:	683464

Den här blev kanske bättre.Click image for larger version

Name:	20171029_135640.jpg
Size:	49,4 KB
ID:	683465
    Last edited by FBQ; 2017-10-29, 13:57.

Inte pesten...

Hallå Visby,
    Trevligt glas, om det var avsett för brännvin eller rödvin vet jag inte. Snapsglasen var ju väldigt rymliga och vinglasen snåla en bra bit in på 1800-talet. Där ligger min gissning.
    Jo, det är nog kalken som är boven, glassjukan/pesten brukar vara grumlig och obotlig. Kalkavlagringar behandlas nog bäst med några fyllningar av citronsyra/natriumnågonting på bikarbonat... och en skvätt ljummet vatten. Upprepa behandlingen under en tid. Avsluta med något lämpligt polermedel, Häxan med slipmedel och biter inte hon, kör med Autosol.
    Vore kul att höra om behandlingen var lyckosam.
    So long
    Km

Comment

Jag provade för em stund sedan med ättikssprit. Skall ta en ny omgång senare tror det mesta skall gå att få bort.Click image for larger version

Name:	20171029_140603_001.jpg
Size:	54,6 KB
ID:	566610

Comment

Surt sa räven...

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Jag provade för em stund sedan med ättikssprit. Skall ta en ny omgång senare tror det mesta skall gå att få bort.[ATTACH]166006[/ATTACH]
        Hallå,
        Ser lovande ut. Tack för tipset med ättikssprit. Alltid något att hälla i glaset...
        So long
        Kim

Comment

Vilket härligt glas! Fint också att det gick att få bort en del av kalkavlagringarna. Jag menar att det här är ett rustikt brännvinsglas som mycket väl kan leta sig 200 år eller t.o.m. mer bak i tiden. Mycket angenäm överfärgning dessutom. Det är inte utan att texten till en Nanne Grönvall-låt dyker upp i skallen....

Comment

Working...
          X