Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kaffekoppar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kaffekoppar

Har hittat 4st blåvita kaffekoppar i glas. Med gula kanter. Dom har otroligt bra liv i glaset. O ser i mina ögon väldigt gamla ut. Skulle behöva hjälp med att identifiera dom om det går!

Tack på förhand. MrTompa

Click image for larger version

Name:	IMG_1102.jpg
Views:	1
Size:	35,3 KB
ID:	680504Click image for larger version

Name:	IMG_1103.jpg
Size:	29,3 KB
ID:	680505Click image for larger version

Name:	IMG_1104.jpg
Size:	34,9 KB
ID:	680506Click image for larger version

Name:	IMG_1106.jpg
Size:	30,4 KB
ID:	680507

Hoppsan får väl man säga om så trevligt glas, ser ju inte svenska ut men det gör dom ju inte sämre,
    fina detaljer för hög ålder tycker jag, vet inte men kanske närmare 150 år, sådana hittar inte jag.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Tja, nya är dem inte. Det är empiremodell - sedan är det ju ett problem att empiren återkommit på modet ett par gånger redan på 1800-talet. Men jag tycker allt talar för att de hör hemma någon gång första vevan stilen var aktuell. Då är de nog närmare 200 år.

Comment

Då tänker ni som jag tänker. Kul att höra. Skjuter in en bild med alla 4.

Name:	IMG_1109.jpg
Size:	54,3 KB
ID:	565702

Comment

Riktigt snygg uppsättning.
          Hirvi
          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Detta var någonting jag "aldrig tidigare skådat hafver". Ser ut att vara underfång, stämmer det? Grepen har det onekligen lagts ner en del arbete på, vikt och klämd och sen till sist en liten kringla nedtill. Jag slänger väl helt ovetenskapligt och mest på känsla ut en gissning på mitt i Europa och strax före sekelmitten 1850 och hoppas på mothugg om ni andra tycker det är helt åt ... Kan själva köpomständigheten hur-var-när tillföra något?

Comment

Häftiga och intressanta koppar, får lite middleeast vibbar av grepen.

Comment

Sett när dom gör sådana grepar fortfarande i Italien.
                Hirvi

Comment

Dom kommer från en svensk diplomatfamilj. Med franska rötter. Hade mycket fransk litteratur från 1760 - 1810.

Comment

Jag tror som flera ovan att de inte är svenska eller nordiska. Jag törs däremot inte riktigt gissa på Frankrike eller Centraleuropa. Har vagt minne av några snarlika franska i Welinders glasbok men kan minnas fel.

Comment

Har forskat mycket om dessa koppar. Och har börjat att tro att dom är från Murano/Italien.
                      Bifogar 2 bilder på vaser från murano som är gjorda första halvan på 1800 talet..
                      Vad tror ni?

Name:	SF81_8_242.jpg
Size:	60,3 KB
ID:	568422Click image for larger version

Name:	SF83_7_98.jpg
Size:	96,3 KB
ID:	568423

Comment

Nje... Visst kan de vara italienska men tycker inte jag ser något tydligt italiensk i dem. Det har visserligen gjorts en hel del färgat glas i Venedig, men här är ju modellen kopierad efter porslin, de känns inte direkt venetianska.

Comment

Working...
                        X