Vet inte om detta är rätt forum, om det är särskilt gammalt.
Admin får väl ta bort det i så fall.
Har fått följande pryl av en kamrat.
Han i sin tur har fått den från någon annan.
Min kamrat trodde det var någon slags dryckesanordning.
Att man fyller glaset med t.ex. sprit och sedan suger man i sig genom det smala röret.
Jag får mer känslan av att det är en vattenbarometer.
Jag har här fyllt den med vatten för att se om vattenståndet i den smala delen rör sig.
Lufttrycket har på några dagar ändrat sig men vattenståndet har bara ändrat sig ca. 2 mm
vilket inte är mycket till indikering av lufttrycket.
Vid pilen är en förträngning av kanalen i röret.
I den tjockare delen av röret så ser man ritsningar i övre och undre delen vilket kan få mig att tro att detta är markeringar inom vilket vattnet skall röra sig vid olika lufttryck. Men för att vattnet skall hamna där så måste jag hälla ut så mycket vatten ur behållaren längst upp att det inte är något vatten alls i den utan att vattennivån är i botten längst med där röret börjar vilket jag också tycker är lite konstigt.
Jag skall även testa med vatten inom dessa markeringar och se vad som händer då.
Kan någon hjälpa mig med vad detta är?
Jag har googlat på vattenbarometer o.dyl. men inte hittat något liknande.
Jag kanske är helt ute och cyklar?
Admin får väl ta bort det i så fall.
Har fått följande pryl av en kamrat.
Han i sin tur har fått den från någon annan.
Min kamrat trodde det var någon slags dryckesanordning.
Att man fyller glaset med t.ex. sprit och sedan suger man i sig genom det smala röret.
Jag får mer känslan av att det är en vattenbarometer.
Jag har här fyllt den med vatten för att se om vattenståndet i den smala delen rör sig.
Lufttrycket har på några dagar ändrat sig men vattenståndet har bara ändrat sig ca. 2 mm
vilket inte är mycket till indikering av lufttrycket.
Vid pilen är en förträngning av kanalen i röret.
I den tjockare delen av röret så ser man ritsningar i övre och undre delen vilket kan få mig att tro att detta är markeringar inom vilket vattnet skall röra sig vid olika lufttryck. Men för att vattnet skall hamna där så måste jag hälla ut så mycket vatten ur behållaren längst upp att det inte är något vatten alls i den utan att vattennivån är i botten längst med där röret börjar vilket jag också tycker är lite konstigt.
Jag skall även testa med vatten inom dessa markeringar och se vad som händer då.
Kan någon hjälpa mig med vad detta är?
Jag har googlat på vattenbarometer o.dyl. men inte hittat något liknande.
Jag kanske är helt ute och cyklar?
Comment