Ostkupa modell mindre, knoppen tredelad.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Cheese?- lite då.
Collapse
X
-
Flyg fula fula flygg...
Hallon, mer har jag inte att tillägga, Jo, fin kupa... so long...KimUrsprungligen postat av prylsnubben Visa inläggOstkupa modell mindre, knoppen tredelad.
-
Last edited by Fnusfröken; 2016-12-04, 18:24.
Comment
-
Ok är den så yttepytte litenUrsprungligen postat av prylsnubben Visa inläggNej mina vänner, vi är på barnavdelningen nu.
Avdelningen för dockserviser närmare bestämt.
Comment
-
Fatet hör till servisen, men inte till ostkupan:
Ofärgat glas, med pressad dekor. 1 ostkupa med tillhörande fat. Kupa med rund knopp upptill, dekor i form av spridda stjärnor och radiella linjer, H 5 cm, Diam 3,7 cm. Fatet runt med markerat brätte, dekor; i spegeln en stjärna, på brättet spridda stjärnor och linjer, H 1,2 cm, Diam 8 cm. Skador: något kantstött. 1 sockerskål på fot, rund med utåt och uppåt vidgade sidor och utvikt mynningskant. Dekor längs mynningen med en pärlstavsbård, på sidorna blombuketter, på foten en stjärna, H 5 cm, Diam 3,8 cm. 1 gräddkanna på fot, närmast oval med snip och en lodgrepe. Dekor längs mynningen med en pärlstavsbård, på sidorna blombuketter, på foten en stjärna, L 4,7 cm, H 6 cm, B 3 cm. Skador: foten kantstött. 3 assietter, runda. Dekor med i spegeln en stjärna, i kälningen en prickbård och på brättet blom- och bladrankor. Längs kanten en pärlstavsbård. Diam 6,8 cm. Vårdåtgärder: rengjorda med dammtrasa.
Comment
-
Ursprungligen postat av e_v_a Visa inläggFatet hör till servisen, men inte till ostkupan:
http://www.kringla.nu/kringla/objekt...n/objekt/72810
Fast i Kulturens uppsättning verkar en likadan ostkupa ingå? Jag har som sagt ett minne av att modellen behandlades i en tråd här, och att någon kunde visa på att de förekom i något svenskt glasbruks priskurant. Minns dock inte vilket gladbruk eller vilken tråd det var - det är säkert över fem, troligen närmare 10 år sedan.
Comment
-
-
Aha, nu förstod och såg jag det på bilden var ett annat fat till ostkupan :-)Ursprungligen postat av e_v_a Visa inläggAtt ostkupan ingår i servisen, det ser jag ju på bilderna att den gör, men det fat som prylsnubben visar, det hör inte ihop med ostkupan, utan är en annan del i servisen, det var bara så jag menade.
Comment
Comment