Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Cheese?- lite då. - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cheese?- lite då.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Cheese?- lite då.

Ostkupa modell mindre, knoppen tredelad.
    Bifogade filer

Flyg fula fula flygg...

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Ostkupa modell mindre, knoppen tredelad.
    Hallon, mer har jag inte att tillägga, Jo, fin kupa... so long...Kim

Comment

Näpp inte cheese utan riven pepparot ska det vara i kupan mina herrar.Kallas för pepparrotsgömma

Jag har lagt en liten snäcka i min
      Click image for larger version

Name:	11212787_835139019873174_4479655509772497954_n.jpg
Views:	1
Size:	73,4 KB
ID:	564105
      Last edited by Fnusfröken; 2016-12-04, 18:24.

Comment

Fast jag undrar om inte prylsnubbens faktiskt är en dockostkupa och inte för pepparrot. Den är lite liten även för det. Tror jag kan ha några delar i den sevisen. Tror också att varit uppe i någon äldre tråd här.

Comment

smør
          12345

Comment

Vore givetvis tänkbart men jag tycker att jag känner igen dekoren. Får återkomma se om jag kan minnas var jag har mina saker...

Comment

Nej mina vänner, vi är på barnavdelningen nu.
              Avdelningen för dockserviser närmare bestämt.
              Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Nej mina vänner, vi är på barnavdelningen nu.
                Avdelningen för dockserviser närmare bestämt.
                Ok är den så yttepytte liten

Comment

Visst är fatet det här? Har för mig att jag haft en karrott av något slag också men hittar den inte nu.Click image for larger version

Name:	20161204_225227.jpg
Views:	1
Size:	75,2 KB
ID:	564112

Comment

Helt akkurat FBQ, trevligt att få bekräftat att delarna hör ihop, tack.

Comment

Fatet hör till servisen, men inte till ostkupan:

Ofärgat glas, med pressad dekor. 1 ostkupa med tillhörande fat. Kupa med rund knopp upptill, dekor i form av spridda stjärnor och radiella linjer, H 5 cm, Diam 3,7 cm. Fatet runt med markerat brätte, dekor; i spegeln en stjärna, på brättet spridda stjärnor och linjer, H 1,2 cm, Diam 8 cm. Skador: något kantstött. 1 sockerskål på fot, rund med utåt och uppåt vidgade sidor och utvikt mynningskant. Dekor längs mynningen med en pärlstavsbård, på sidorna blombuketter, på foten en stjärna, H 5 cm, Diam 3,8 cm. 1 gräddkanna på fot, närmast oval med snip och en lodgrepe. Dekor längs mynningen med en pärlstavsbård, på sidorna blombuketter, på foten en stjärna, L 4,7 cm, H 6 cm, B 3 cm. Skador: foten kantstött. 3 assietter, runda. Dekor med i spegeln en stjärna, i kälningen en prickbård och på brättet blom- och bladrankor. Längs kanten en pärlstavsbård. Diam 6,8 cm. Vårdåtgärder: rengjorda med dammtrasa.

Comment

Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
                        Fatet hör till servisen, men inte till ostkupan:

http://www.kringla.nu/kringla/objekt...n/objekt/72810

Fast i Kulturens uppsättning verkar en likadan ostkupa ingå? Jag har som sagt ett minne av att modellen behandlades i en tråd här, och att någon kunde visa på att de förekom i något svenskt glasbruks priskurant. Minns dock inte vilket gladbruk eller vilken tråd det var - det är säkert över fem, troligen närmare 10 år sedan.

Comment

Jag kanske uttryckte mig oklart, att ostkupan ingår i servisen, det ser jag ju på bilderna att den gör. Men det fat som prylsnubben visar, det hör inte ihop med ostkupan, utan är en annan del i servisen, det var bara så jag menade.
                          Last edited by e_v_a; 2016-12-05, 07:40.

Comment

Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
                            Att ostkupan ingår i servisen, det ser jag ju på bilderna att den gör, men det fat som prylsnubben visar, det hör inte ihop med ostkupan, utan är en annan del i servisen, det var bara så jag menade.
                            Aha, nu förstod och såg jag det på bilden var ett annat fat till ostkupan :-)

Comment

Tack e_v_a och FBQ. Jag tyckte inte heller att fatet var "klockrent" till kupan.
                              Dels pga av olikheten i mönstret och dels har kupan en liten kant undertill som
                              antagligen passar som en smäck med rätt fat, men alltså inte med mitt.......

Comment

Working...
                              X