Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson line

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Johnson line

    Vad sägs Kimmen, är glaset ämnat att användas i hamn,
    alltså when you enter a port. Eller är det ett vin som
    bör njutas redan i husets port, sk portvin är väl glaset
    till för eller kanske sherry. Svammel, svammel Ja, absolut.
    Bifogade filer

  • #2
    Släkt i släkten...

    Hallon Snubben,

    Trevligt glas. Passar både en vintage, en konjagare och dessertvin. Alltid trångt ombord.
    Glaset är efter början av då 1900 då Nordstjernan blev tjusiga Johnson Line. Man bedrev ingen passagerartrafik.
    .So long...Kim...

    PS. Mitt nästan första uppdrag som ung reklamsnubbe var Johnson Line...glaset väcker minnen.

    Comment


    • #3
      Hej prylsnubben och Kim

      Ja, med Johnsonlinjen har jag minnen.

      Här ett minne:
      Året kan var 1949 och det är en månad kvar
      till Jul. Min farbror var maskinchef på ett av
      deras fartyg, och då när det ligger i Frihamnen(Gbg),
      så hämtar min far en bananstock från båten.
      Den får sedan hänga och mogna under hatthyllan i hallen....


      Glaset vet jag ingenting om....är jag ledsen

      Hälsar
      Staffan
      Last edited by Staffan Kvist; 2016-11-22, 12:37.

      Comment


      • #4
        Hallo boys, läste att Johnson tog med passagerare på lastfartygen tidigt
        men då bara i några extrahytter, precis som en del andra lasttrampar....
        Kanske glaset är avsett till dessa "extrapassagerare". Ett glas är väl
        en halvtimme på sjön Kimmen, kanske man bara ska fylla glaset till
        hälften då.........
        Till Staffan, ja då kunde Ni inte sjunga låten "yes we have no bananas".

        PS Såg tre glas på tradden, två likör med nagg på foten och ett nubbe-
        glas med samma logga, dom drog iväg rejält så det finns tydligen samlare
        på dessa. 515 kr plus frakt för redan skadat gods, det var inte dåligt.
        Last edited by prylsnubben; 2016-11-22, 13:08.

        Comment


        • #5
          Hur mycket är klockan ?

          Hallå Styrman,
          Ett glas i timmen. Inget före kl 16.00. Kapten bestämmer hur mycket klockan är. Tror att ditt glas är ganska representativt för rederiglasen, många hade nog samma leverantör.
          Vill påminna om drömseglatsen till Rügen där vi navigerade fel i Göta Kanal...
          So long
          KimClick image for larger version

Name:	IMG_4645.jpg
Views:	1
Size:	60,7 KB
ID:	564022

          Comment

          Working...
          X