Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rosa på räcket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rosa på räcket

    Ja nu blir Ni säkert nyfikna, är det vår seniormedlem Rosa som visar
    sig på styva (linan) räcket. Näääää, jag lurade Er för att locka folk
    till tråden...........
    Jag vet att Lasse C visat dessa med tillhörande assietter och allt
    men jag tycker att de är så fina så jag ville visa upp dom i en egen
    tråd. Dom? Ja det är pressglas (gräddsnipa och sockerskål) märkt
    med ett stort skrivstils M som står för Målerås glasbruk. Dessa har
    tidigare visats i klarglas och opakt vitt glas på PES. Finns det fler
    färger månne?
    Bifogade filer

  • #2
    Eftersom Du lockat hit mig måste jag svara med en liten historia som har med den rosalila färgen att göra. Jag hade köpt ett servisglas av den anledningen att det var så typiskt 1940-tal. Det hade en rosalila ton. En tid efteråt kom jag till det fina glasmuséet i Skruv, där på den tiden pensionären och Sverigeloppscyklisten Kurt Jingskog huserade. Där fann jag mitt glas och kunde konstatera att servisen hette Bertil och kom 1940. Glaset på museet hade samma färgton som mitt, men jag gjorde som Du, ställde frågan:-" Gjordes det i nån mer färg än lila?" Då tittade Kurt med ett gott småländskt leende på mig och svarade till min stora förvåning :-" Det gjordes inte i lila heller". Det var vad han kallade ett krigstidsglas. Under kriget blev det diverse produktionsstörningar, och då kunde det bli som förr i tiden att man råkade ut för överfärgning.
    När gjorde Målerås de här? Var det under kriget eller finns de i nån mer färg?

    Comment

    Working...
    X