Rejäl geléskål med sexkantig fot och ett puntelmärke som heter duga. Känner inte igen mönstret sen tidigare och har googlat och kollat mina kuranter utan resultat, varken Kosta, Fåglavik, Limmared, Rejmyre eller Transjö. Den tätpricka ytan på skålen och rundlarna med strikt mönster i får mig att tänka Finland eventuellt . Vad tror ni? Ngn som känner igen den?

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pressglasskå l1800-tal obekant mönster ngn som känner igen?
Collapse
X
-
Ja menar fönsterrutan alltså, har Du vallmofrö på den? Det var som attan............Ursprungligen postat av Äjth Visa inläggDen är småprickig, som en massa små vallmofrön
Comment
-
Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inläggJa menar fönsterrutan alltså, har Du vallmofrö på den? Det var som attan............
Nu var du rolig
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Du menar att den skulle vara hopplockad av två olika skålar?Ursprungligen postat av FBQ Visa inläggJag tycker mönstret på skålen ser ut som tidigt 1900-tal. Sedan är ju foten äldre i formen - kanske är det en äldre man fortsatt använda?Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jaha, det var nåt nytt för mig, det visste jag inte att de gjorde på det viset. Håller med om att foten är ålderdomligare, känner igen de från flera andra geléskålar och formspråket i dekoren är onekligen av nyare snitt
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jag vet ju att vi pratat om det rörande ljusstakar för några år sedan. Ljusstakar, frukt- eller visitkortsfat och tårtfat är gjorda i delar, men också ganska ofta sockerskålar.
På 1800-talet är det ju ganska ofta tydligt att man använt samma fot med olika skålar och motsvarande.
Ibland syns skarven ganska tydligt ibland har de gjort den mer diskret. Kan ju visa ett saltkar där det är tydligt som jag köpte i förrgår. Tänkte lägga in det i saltkarstråden men där finns ju redan ganska många.
Comment
Comment