Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasmugg 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glasmugg 1

    Hej!
    Har suttit och studerat denna tråd ett litet tag och tänkte nu prova att fråga om några muggar som jag samlat på mig, jag tycker de är vackra i sin enkelhet.

    Denna första mugg nedan är 11 cm hög, rymmer ganska exakt 3,5 dl och den har gravering "0,25 l" (liter) så man kan mäta upp denna mängd dryck, i botten är den märkt med en krona (se bilden) och det finns några bubblor små bubblor i glaset.

    Jag hoppas här på någon info om ålder, vad den kan ha använts till (öl?), ursprung (England?), i vilket sammanhang graverade man märkningen 0,25 l i så fall?

    Tacksam för all info!
    PS. hoppas jag lyckas posta bilderna!!!


    Click image for larger version

Name:	IMG_2266.jpg
Views:	1
Size:	51,0 KB
ID:	676394

    Click image for larger version

Name:	IMG_2267.jpg
Views:	1
Size:	144,4 KB
ID:	676395

    Click image for larger version

Name:	IMG_2268.jpg
Views:	1
Size:	142,6 KB
ID:	676396

  • #2
    Det är en ölsejdel, har sett flera såna här på loppisar tidigare, känner igen kronan i botten. Jag har för mig att alla ölglas som används i kommersiellt syfte måste vara "krönta" medrymdmått, i detta fallet alltså 25cl. Den är nog inte engelsk då de inte mätte/mäter i cl.

    Comment


    • #3
      Har för mig att kronan i botten användes av ett glasbruk från Norge,
      kanske Hadeland?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
        Det är en ölsejdel, har sett flera såna här på loppisar tidigare, känner igen kronan i botten. Jag har för mig att alla ölglas som används i kommersiellt syfte måste vara "krönta" medrymdmått, i detta fallet alltså 25cl. Den är nog inte engelsk då de inte mätte/mäter i cl.
        Tack för denna info! Jag tittade igen med hjälp av en känd sök-motor men hittar inget om rymd mått på ölglas förr just nu, men det måste ju finnas där. Och logiskt att det skulle vara universellt för Sverige med liter gravyr. Jag fick för mig att den kunde vara engelsk pga kronan, men det verkar inte stämma. Finns det någon chans att få en gissning på när den kan vara producerad?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Har för mig att kronan i botten användes av ett glasbruk från Norge,
          kanske Hadeland?
          Tack för tipset! Jag har sökt på detta men inte hittat något jus nu, men det kan ju stämma! Jag kollar vidare!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Caroline Pop Visa inlägg
            Tack för denna info! Jag tittade igen med hjälp av en känd sök-motor men hittar inget om rymd mått på ölglas förr just nu, men det måste ju finnas där. Och logiskt att det skulle vara universellt för Sverige med liter gravyr. Jag fick för mig att den kunde vara engelsk pga kronan, men det verkar inte stämma. Finns det någon chans att få en gissning på när den kan vara producerad?
            Har ju hållt i såna här och de ser lite gammalmodiga ut men tror nog inte de är äldre än 1930-tal, men det är bara en gissning

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
              Har ju hållt i såna här och de ser lite gammalmodiga ut men tror nog inte de är äldre än 1930-tal, men det är bara en gissning
              Vad roligt, de kanske är från ett ölkaffé på 30-talet!

              Comment

              Working...
              X