Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Märkad pressglas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Märkad pressglas

Det er mange tilsvarende emner rundt pressglas, men denne ønsker jeg å være KUN med MÄrke :

Jeg starter med en "saladier" på fot, merket med EDA ( Stor EDA ) etter å ha studert Gunnar Lersjø og hans bøker hvor jeg finner tilsvarende i blått uten fot ( som saldier )og finner ikke denne i noe av min litteratur spør jeg om noen av dere har noen synspunkter om denne. Typisk 1850. Kan noen hjelpe meg med hva " stor EDA " betyr som Lersjø beskriver ? Fatet måler 17 x 9 cm.
    Bifogade filer

Lersjö beskriver märkningen som "Eda med stor punkt", vilket är just en beskrivning. Så vitt jag kan bedöma är stämpeln den samma på din saladier på ben och fot och den blå utan ben och fot i Lersjös böcker Gammalt glas och Pressat glas. Jag kan inte finna att han beskriver stämpeln som "stor Eda" någonstans, men rätta mig gärna om jag har fel.

Comment

Kan det vara så enkelt att det handlar om språkförbistring, stor bokstav på norska är det som vi på svenska kallar för versal. Det som "karve" kallar för stor EDA, skulle då betyda att EDA är skrivet med stora bokstäver, dvs versaler.
      Last edited by e_v_a; 2016-07-30, 01:22.

Comment

Working...
      X