Jag bor nedanför ett miltärområde (LV5 Sundsvall) och i angränsning till grevebäcksparken, två platser som tillsammans gör att man kan hitta lite av varje i skogen. Mitt ex hittade porslinstallrikar från försvaret, en modell som anävdes runt 50talet om jag kommer ihåg rätt, men ju längre ner mot staden man kommer, och parken, desto mer fynd kan man göra av sånt som är något äldre. Nån gång före 1940 så revs nämligen en del hus i parken, de hus som parken byggdes kring och ruiner och spår finns lite över allt. Jag har bott här sedan 2003, och går på samma ställen regelbundet, de senare åren har vi börjat hitta mer och mer glasbitar och andra vassa saker som blev kvar när husen revs. Idag täcks marken av ett tunt lager jord, men nu har man anlagt mountainbikecykelled precis över ett av de ställen som vi hittat mest glas på och efter varje regn så kommer nytt upp till ytan. Vi har hund, och det är mycket barn som leker där så naturligtvis plockar vi upp sånt
Häromdagen fann min man denna, mindre än 1 dm lång, tjockt glas som synes. Men vad är det? Min gissning är ett saltkar, som kanske saknar metallställningen? Eller är det något annat?
Häromdagen fann min man denna, mindre än 1 dm lång, tjockt glas som synes. Men vad är det? Min gissning är ett saltkar, som kanske saknar metallställningen? Eller är det något annat?
Comment