En trevlig liten burk med text. Nu undrar jag dels vad den innehållit samt om det var vanligt att skydda innehållet så här. Som ni ser så har burken gängor vilket tyder på att det måste funnits ett lock, men dessutom så har den ett litet "innerlock", Var det vanligt att det såg ut så på burkar. jag vet att när morsan gjorde sylt så smälte hon paraffin så att det blev ett liknande innerlock. jag har aldrig sett något i glas förut.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Glasburk med text och innerlock
Collapse
X
-
Variant på konserveringsburk. Har några stycken med både glaslock och ytterlock. Mina har ett täckande glaslock och ett metallock. Metallocket är inte täckande utan är gjort som en ring med öppning i mitten. Vet inte om det är någon baktanke med namnet på burken. Men den är märkt med Norge både på lock och burk.
Gör ett tillägg. Vid närmare eftertanke så har jag för mig att burkarna inte är konserveringsburkar utan innehöll något som köptes färdigt på burk. Men vad är frågan.Last edited by Ulferic; 2007-05-27, 09:58.
-
Jeg har masser af de glas. Tykke, tynde, høje og lave.
Det viste glas er 16cm høj og 8 cm i diameter. Og rummer ½ liter. Bemærk glas er slebet i rand og samme er låget. Det slutter helt tæt og efterfølgende bindes stof over låget som fastgøres under kanten.
Glasset skoldes med kogende vand iblandet atemon. Derefter fyldes det med bær som tilsættes sukker.
Eller marmelade eller henkogte frugter. Alt hvad som syltes.
Og en ting til - lågene passer til alle glas - bare diameteren stemmer. Så kan man bytte rundt på låg.Last edited by hose; 2007-05-27, 13:17.
Comment
-
Så er der den anden type glas. Ældre og derfor mere sjældne. Vi må erkende at brug skader glas. Opvask rengøring - de går let i stykker og når vi som her taler mere end 100 år så - ufatteligt at det stadig er hel.
Det viste glas er 28 cm højt og diameteren er 17 cm. Bemærk dette glas har ikke noget låg. (der er ikke slebet ind for låg) men man overbilder igen med stof evt. madpapir under stoffet. Mener jeg at errindre fra min barndom.
Det her glas er blæst (mundblæst i form) Formen har været uden dekoration (Holmegaard i foregående glas) derved kan man dreje glasset i formen og få den glatte fine overflade.
Bemærk den store sandnagle under bund. Men der har også skullet noget til at holde dette store henkogningsglas. Sandnaglen er en ring med en diameter på 7 cm.
Og ja jeg ved at det burde gøres rent, men jeg risikerer også at slå det istykker under vask.
Last edited by hose; 2007-05-27, 13:29.
Comment
-
Jeg vil tro, at Ulferics er et bolcheglas - souvenier fra Norge, med mulighed for at genbruge glas ved hjemkomst. Når det glas og EBs har skruelåg - så er det en videreudvikling. Du har glaslågets tætte overflade og istedetfor at overbinde med stof+snor så kan glaslåget låses med skruelåget i metal.
Comment
-
Här kommer en nyare variant på din burk. Enbart för skruvlock.Ursprungligen postat av Ulferic Visa inläggVariant på konserveringsburk. Har några stycken med både glaslock och ytterlock. Mina har ett täckande glaslock och ett metallock. Metallocket är inte täckande utan är gjort som en ring med öppning i mitten. Vet inte om det är någon baktanke med namnet på burken. Men den är märkt med Norge både på lock och burk.
Gör ett tillägg. Vid närmare eftertanke så har jag för mig att burkarna inte är konserveringsburkar utan innehöll något som köptes färdigt på burk. Men vad är frågan.
Ser ut som en vanlig svensk tvåliters gurkburk om det inte vore för texten.
Norge på sidan och norsk längst ner mot botten. Ovanligt välmärkt burk.
Comment
-
Hei! Vet ikke om det er vanlig å ta opp tråder etter ett år, men jeg snublet over denne på ett av mine søk her på pes. Her kommer det uansett litt om norgesglasset, for den som er interessert.
Norgesglasset ble satt i produksjon i 1908 og ble produsert fram til 1978, til konserves i hjemmene. Merkingen i bunnen, CG, står for Christiania Glasmagasin som er eierselskapet til Hadeland Glassverk og tidligere Drammen Glassverk, Moss Glassverk og Høvik Glassverk. Norgesglasst ble produsert ved Drammens Glassverk fram til 1958 og ved Moss Glassverk til 1978. 6 størrelser. Består av glass+lokk med gummiring+skrulokk for å få det tett. Dette er et meget kjent og kjært glassobjekt for nordmenn. Alle har! Og nå også noen i Sverige
Mvh
Comment
-
Så är Oslo glasmagasin också en del av CG eller har det bytt namn tro?
Comment
-
Neida, det er samme eierselskap. Christiania Glasmagasin AS ble dannet i 1898 og var da eiere av Hadeland Glassverk, Høvik Lampefabrikk, Høvik Glassverk, Drammens Glassverk og detaljhandel i Oslo (dg Christiania) og Drammen. Detaljhandelen het Christiania Glasmagasin og lever den dag i dag. Jeg TROR at CG er inne på eiersiden på Steninge slott idag. Kan det stemme?
mvh
Comment
Comment