Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Priskurant Gryts glas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Priskurant Gryts glas

Nån som har en sådan o kan fixa en kopia åt mig? Alt vet var jag kan köpa en? Mest nyfiken hur många olika modeller skålar och fat de gjorde.

Ursprungligen postat av 489BB Visa inlägg
    Nån som har en sådan o kan fixa en kopia åt mig? Alt vet var jag kan köpa en? Mest nyfiken hur många olika modeller skålar och fat de gjorde.
    Hej, jag har inte sett någon kurant från Gryt, men visst borde det finnas exemplar ute där någonstans.

/Erik

Comment

Hej! Ja borde ju finnas nån dokumentation? Började samla gryt och turbin reijmyre grejer med gjutstämpel för en tid sedan o undrar lite vad som fanns från gryt?

Comment

Det mesta som tillverkades på Gryt är väl märkt i formen
        DG

Comment

Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
          Det mesta som tillverkades på Gryt är väl märkt i formen
          DG
          Ja allt som gjordes i Gryt påstås vara märkt. Då de gjorde minst ett 40-tal varierande saker är det lite svårt o veta utan nån form av prislista/kurant. Det omärkta är gjort efter branden i Eda och kanske reijmyre innan de sålde formarna vidare till Eda?
          Men tror de gjorde 16 olika(varierade fot, storlek samt form)genomskinliga skålar fat på for samt 16 tvåfärgade(gröna/genomskinliga)dito.
          Iaf 3 olika runda skålar. 2 ovala? 4 olika fat? Kanske gräddkanna? Kanske nått mer?

Undrar mest över de fyrkantiga skålarna på fot då jag gillar dem bäst och vad jag sett o vet finns 4 olika genomskinliga och 4 olika tvåfärgade de runda finns i 6 olika av vardera genomskinligt liksom tårtfaten(vilket ger 16 totalt av vardera på fot) och ville veta säkert så det inte är lika med de fyrkantiga. De fyrkantiga samt tvåfärgade har jag aldrig sett utan gryt?

Här är ett fyrkantig på hög fot finns på låg fot samt vad jag vet i annan storlek på hög/låg fot.

Har även ett tårtfat(mellan stoleken på låg fot) jag inte var då förtjust i först tog ett tag och nu gillar jag det bara mer o mer den minsta modellen är nästan dock leksak(har sett på auktion nån gång) och ett sånt skulle jag vilja ha.

Last edited by 489BB; 2016-04-16, 07:44.

Comment

Gunnar Lersjö har skrivit om Gryts glasbruk i sin bok "Pressat glas" och har den här bilden på snäckmönstrat glas från Eda. Eftersom de hade övertagit formarna från Gryt, så kan man kanske anta att det var de här modellerna som fanns.

Click image for larger version

Name:	Eda.jpg
Views:	1
Size:	56,6 KB
ID:	562393
            Last edited by e_v_a; 2016-04-16, 14:56.

Comment

Det kan löna sig att höra efter med Landsarkivet i Vadstena, om fotografier, skisser och priskuranter finns förtecknade.

Comment

Hej 489BB.
                Det fyrkantiga på hög fot med grön skål är ju helt
                underbart. Undrar om dessa tvåfärgade är inspirerade
                av Baccarat liksom turbinmönstret.

Comment

Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
                  Gunnar Lersjö har skrivit om Gryts glasbruk i sin bok "Pressat glas" och har den här bilden på snäckmönstrat glas från Eda. Eftersom de hade övertagit formarna från Gryt, så kan man kanske anta att det var de här modellerna som fanns.

[ATTACH]155599[/ATTACH]
                  Tack, men tror aldrig Eda gjorde tvåfärgade el fyrkantiga?
                  Är de två modeller jag gillar mest o osäker på om de fyrkantiga gjordes i lika många modeller som de runda?

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Det kan löna sig att höra efter med Landsarkivet i Vadstena, om fotografier, skisser och priskuranter finns förtecknade.
                    https://www.archivesportaleurope.net...7E8BCB8D9C5EE7
                    Tack bra tips!

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Hej 489BB.
                      Det fyrkantiga på hög fot med grön skål är ju helt
                      underbart. Undrar om dessa tvåfärgade är inspirerade
                      av Baccarat liksom turbinmönstret.
                      http://precisensan.com/antikforum/sh...ghlight=turbin
                      Ja de är sagolika tror att man antingen hatar el älskar dem?

Är inte omöjligt de fått inspiration därifrån? Det i länken var också snyggt!

Comment

Ursäkta 489BB för att jag lade mig i diskussionen, förstod inte bättre.
                        Last edited by e_v_a; 2016-04-17, 19:02.

Comment

Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
                          Ursäkta 489BB för att jag lade mig i diskussionen, förstod inte bättre.
                          Citerade dig o tackade för ditt inlägg ställde två frågor till tänkte du kanske hade info?
                          Last edited by 489BB; 2016-04-18, 00:42.

Comment

Working...
                          X