Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasbehållare medmålad med vapenskjiöld och text...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Glasbehållare medmålad med vapenskjiöld och text...

..glas är som ni vet eller inte vet inte ett av mina egentliga intresseområden men jag spottar inte i glasen om jag verkligen gillar något eller det helt enkelt är billigt och mig veterligen "värdefullt". Jag tror iofs inte på något egentligt värde här då den är lagad i fotringen på sämsta sätt men det är handmålat och rätt vackert så om någon kanske har koll på heraldik och känner för att dela med sig vore det oerhört intressant.

Vem/vilka är beställaren?

När gjordes den?

Click image for larger version

Name:	IMG_2147.jpg
Views:	1
Size:	91,9 KB
ID:	674957
    Last edited by Designpiraten; 2016-04-11, 19:13.
    Collecting everything and nothing!

En rolig sak, där även lockknoppen har fått sig en knäpp så att den behövde bytas mot en knapp i tenn eller kanske bly. Lockbägare eller lockpokal kanske dessa pjäser kallas. Familjevapnet är ju roligt med de flankerande krönta papegojorna, det har jag aldrig sett tidigare. Gojorna återkommer sedan i flykt i nästa inre cirkel. Kronan överst liknar den svenska kungakronan, men den liknar å andra sidan i stort sett alla andra slutna kungakronor man kan leta upp under "coat of arms". När det gäller vapnet i övrigt så visste inte målaren hur kanoner såg ut, inte heller hur en hillebards såg ut, inte heller hur en hjälm var konstruerad, eller hur den italienska "runkasen" till höger, såg ut - men det blev ju ganska bra ändå. Det här var väl en slags presentartiklar i den inre familjekretsen då det begav sig. Gissar att det nu är mer än 200 år sedan man tyckte det var en kul present att ge bort.

Comment

P E S . Lustig tillfälliighet...
      So long.

Comment

Kommer med största säkerhet från Tyskland/Böhmen.Tidsperiod 1700-talets första hälft.
        Ooootroligt fin!!!

Comment

Tack för svar! Tyskland låter högst troligt...vad talar för 1700-talets första hälft, bara så att jag h'nger med här

Jag tänkte faktiskt på pokaler först men kände att en pokal kanske inte har ett lock...men då finns det banne mig en LOCK-POKAL och allt blir med ens logiskt hehe

ps. jag förstår inte varför medmålad i rubriken inte ändras till "bemålad", jag redigerade igår och det syntes initialt men nu är det medmålad igen. Det här forumet är verkligen konstigt programmerat. Om du någonsin ser vad jag skriver data-nisse/admin/ruler-of-all, jag kan donera pengar om du förbättrar forumet.

ps. hur tvättar jag pokalen bäst, tvättsvamp och varmsamma rörelser, endast vatten, eller hur går man tillväga?

Ännu en gång...tack för ert engagemang!

Ha en bra dag

Comment

Glass med polsk-saksisk våpenskjold, såkalt „ringeglassv første tretti år på 1700-tallet

Comment

Ett till daterat 1703

Comment

Liknande dekor https://www.google.se/imgres?imgurl=...Sh9JoySfxjjgGM

Nästan exakt samma modell http://www.museum-digital.de/nat/ind...ekt&oges=86287

Ja vi hamnar definitivt i Sachsen kanske till o med på sent 1600-tal....Spännande

Comment

Comment

Tackar för alla svar! Det börjar brinna i knuudarna får jaug sajj...polen/tyskland passar ju ännu bättre eftersom det stämmer väl med blodet som rinner i mina ådror (ja kasta in 1/8 italiano också)

Ska klicka på alla länkar strax, måste bara träna!

Än en gång..tack gott folk!

Comment

Working...
                    X