Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Känner någon igen vapenskölden? Adligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Känner någon igen vapenskölden? Adligt?

Click image for larger version

Name:	DSC_0209.jpg
Views:	1
Size:	53,7 KB
ID:	672870

Utan vapen, inget krig...

Ursprungligen postat av napoleon1800 Visa inlägg
    [ATTACH]154752[/ATTACH]
    Hallå Nappe,
    Har surfat och det jag i hastigheten snubblade över är släkten Rappe som hade en liknade kuse
    på krönet. Är verkligen ingen kännare av vapensköldar men en ledtråd kanske, någonstans måste man börja nysta.
    So long...
    Bifogade filer

Comment

Det är ju en enhörning så varför inte släkten med samma namn.
      Adlad 1643-12-20, och 1647-04-16, introducerad 1647. Utdöd 1730-07-06.

Last edited by prylsnubben; 2016-03-04, 19:03.

Comment

Påminner väl mest om ätten Breitholtz vapen. Men jag tror ändå inte det är rätt.

Comment

Tack Kim, Prylsnubben och Svärdfälla. Mycket bussigt att ni svarat och kommit med tips. Närmast till hands ligger väl Breitholtz, men som du påstår Svärdfälla är det ändå inte helt mitt i prick. Eftersom jag inte är kännare av heraldik vet jag inte hur likt det måste vara - kan det t.ex finnas skillnader på vapnet om det är från 1600-talet och 1800-talet, och ändå vara samma släkt?

Comment

Tyvärr är det nog inte frågan om släkten Breitholz, för det räcker inte bara med att några element stämmer, alla element och deras inbördes ordning måste vara exakt rätt. Om man ber två konstnärer att måla var sitt ansikte i frontperspektiv med röd bakgrund och blå ögon så får man troligen två målningar som ser helt olika ut, men som ändå innehåller samma saker. På samma sätt är det med släktvapen (vapen var/är inte förbehållet enbart adeln), de kan se olika ut beroende på vem som har målat/graverat/skulpterat det, men innehållet måste alltid stämma överens med den skriftliga beskrivningen av vapnet (den s.k. blasoneringen).

Det finns dock tillfällen då man frångår familjevapnet, t.ex. så var det vanligt att framstående personer förutom familjevapnet också hade ett personligt vapen, vilket kunde baseras ganska löst på familjens vapen. Och även då ätter förenades, i giftermål eller genom fideikomiss-arv o.dy. så kunde vapen slås samman, men då plockade man i regel ihop bägge vapnens delar till en helhet, snarare än förändrade de enskilda delarna.

Har tyvärr inget förslag på vems vapen det kan vara på glaset, finns det någon muntlig tradition kring dem som kan ge ledtrådar? Åtminstone vilket land glasen kommer ifrån hade varit bra att veta för att kunna avgränsa jakten, annars blir det extremt jobbigt då det finns tiotusentals vapen i Europa. Generellt kan man säga att krona brukar innebära adligt vapen, hjälmtäckets utformning är barockt i stilen så kanske målades gravyrens förlaga på 16/1700-talet och då kanske i samband med ättens adlande, oval sköld är ofta en vink om att det är en kvinnlig persons vapen eller att det är borgerligt, men det kan inte fastslås här eftersom det just på böcker och glas är ganska vanligt med ovala sköldar överlag (troligen för att det var enklare att få till snyggt över besvärliga former/material).

Något som kanske gör det lättare för dig att söka efter vapnet är att känna till huvudfärgerna, det ser inte ut som att gravören har bemödat sig att få till färgerna på detaljerna, men bakgrunden i ovalens övre halva är i alla fall röd (gules) och den undre halvan vit (silver).

Lycka till!

Comment

Working...
            X