Jag har besökt platsen där Sandö glasbruk låg och det anlades 1750 av baron Carl Hårleman, just på ön under gamla Sandöbron. Sandö Glasbruk hadde sin blomstringsperiod 1878-1909, då Gustaf Adolf Lewerentz (1847-1909) var disponent. Driften av bruket kom att läggas ner 1929, då Konkurrensen från utlandet var alltför hård. Här visar jag bilder från några av de fynd vi gjorde där, och du som har något intressant att komentera till bilderna är välkommen att bidra med information eller frågor.

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fynd från Sandö glasbruk i Ångermanland
Collapse
X
-
Tack matsenses för intressanta bilder. Jag har inte så mycket att tillföra än en länk med lite mer om Sandö glasbruk http://precisensan.com/antikforum/sh...Sandö-glasbruk
-
Roligt att se vad som göms i jorden där, och intressant med alla dessa keramik-skärvor.
Det mesta kommer nog utifrån, men kanske något är tillverkat i närområdet. I Härnösand fanns det en del krukmakare och några mil norr om Sandö, i ångermanländska Nora socken, var det i varje fall en kruk- och kakelugnsmakare bosatt.
Comment
-
Spännande svar
Det är antagligen svårt att utröna ursprunget i något av fynden jag lade upp på bild, men ett av de mest intressantare materialen är delarna av kritpipor och dessa har klackmärken som det vore trevligt att veta mer om. Jag hittade en intressant sida på Tobaksmuse´et som kanske kan kasta lite ljus över tillverkare och ev årtal.Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inläggRoligt att se vad som göms i jorden där, och intressant med alla dessa keramik-skärvor.
Det mesta kommer nog utifrån, men kanske något är tillverkat i närområdet. I Härnösand fanns det en del krukmakare och några mil norr om Sandö, i ångermanländska Nora socken, var det i varje fall en kruk- och kakelugnsmakare bosatt.
Comment
-
Tack för bidraget med länk.
Tack Lars, för bidraget med länk. Jag skall nu läsa igenom den och ha det gott.Ursprungligen postat av Lars M Visa inläggTack matsenses för intressanta bilder. Jag har inte så mycket att tillföra än en länk med lite mer om Sandö glasbruk http://precisensan.com/antikforum/sh...Sandö-glasbruk
Comment
Comment