Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiering av konserveringsburk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Identifiering av konserveringsburk

Halloj!
    Har gått igenom gömmorna lite för att sälja gamla konserveringsburkar på tradera. När jag satt och sorterade upp burkarna så var det mest Surte och Kosta, idel kända märken. Men hittade också en hel del lock märkta "Konservglas Original". Vad kan det vara för bruk som tillverkat det? Vidare burkar med något som liknar en kungakrona i botten, samt lock med AC och tre kronor. Även lock märkta HECA HHH. Någon som känner till dessa? Vidare hittade jag en massa lock från Limmared, och ungefär lika många burkar utan märkning, endast märkta med volymen. Kan de höra ihop? Surte tex märkte ju både lock och burk. Tacksam om det finns folk som kan räta ut mina frågetecken lite!Click image for larger version

Name:	IMG_6032.JPG
Views:	1
Size:	79,0 KB
ID:	671117Click image for larger version

Name:	IMG_6033.jpg
Size:	74,8 KB
ID:	671118Click image for larger version

Name:	IMG_6034.jpg
Size:	151,5 KB
ID:	671119Click image for larger version

Name:	IMG_6035.jpg
Size:	151,7 KB
ID:	671120

Lite gissningar, eftersom jag själv har en del konservglas som jag funderat kring.

De med text m.m., som inte refererar till något glasbruk, tänker jag kanske är tillverkade på uppdrag av någon återförsäljare eller dylikt. Jag har t.ex. burklock där det står "Prima svenskt fabrikat". Kanske såldes det färdiga konserver i vissa burkar? Kanske kunde man köpa burk och lock separat?
    Den med tre kronor har jag ofta tänkt är tillverkad för arméns räkning. Tycker dock inte att kronorna är så lika annat som är gjort för armén, men jag kanske mest har sett nyare ting; c:a 1970-tal.

Det sista locket får jag inte riktigt något svensk känsla av. Typsnittet på bokstäverna förbryllar. Kan den vara rysk? "HECA" = "NESA"? Vill minnas att jag har en rysk burk i gömmorna. Minns inte på rak arm vad det står på den tyvärr, men jag har för mig att den har kursiv text.

Comment

På den här tråden lockas () man lätt att gräva ner sig bland burkarna..... http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=glim%E5kra

Comment

Working...
      X