Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jordfunn fra gammelt glassverk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jordfunn fra gammelt glassverk

Veldig spennende å finne glassrester fra et 200år gammelt og lite dokumentert glassverk

Click image for larger version

Name:	DSC_0452.jpg
Views:	1
Size:	57,2 KB
ID:	670715Click image for larger version

Name:	DSC_0443.jpg
Size:	34,9 KB
ID:	670716Click image for larger version

Name:	IMG_2227.JPG
Size:	136,8 KB
ID:	670717Click image for larger version

Name:	DSC_0442.jpg
Size:	26,8 KB
ID:	670718Click image for larger version

Name:	IMG_2230.jpg
Size:	66,3 KB
ID:	670719Click image for larger version

Name:	DSC_0440.JPG
Size:	136,3 KB
ID:	670720

Spännande att gräva i jorden Banden, tänk om glasbitarna kunde tala, man får nöja sig med att dom kommer från en svunnen tid.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Riktigt häftigt Banden, gröningen på sista bilden ser ju ut som en liten fisk.

Comment

Intressant! Vilket glassverk?

Comment

Eids Glasbruk ca. 1810-1818 (+-2år). Spennende å finne klart glass og koboltblått glass etter et verk som man trodde kun produserte grønt/brunt fönsterglas og buteljer. Bitene lå åpent på marken når de hadde fjernet en del gress, så jeg fikk tilstånd at plukka hvis jeg delte det som jeg klarte å finne av ny informasjon om verket

Comment

Glasbitar man hittar på området efter ett gammalt glasbruk säger inte så mycket alltid.
            Glaskross som klarglas, koboltblått m.m. behöver ju inte vara tillverkat där.
            Man samla ju glaskross ifrån alla möjliga håll för att använda vid tillverkningen av nytt glas.

Men det är ju intressant och roligt att leta och titta för det.

Comment

Working...
            X